iranclip

بانوی دولاب

iranclip

بانوی دولاب

شرایط حجاب اسلامی

شرایط حجاب اسلامی

اول: پوشیدن همه بدن زن بنا بر قول راجح.

و بعضی از علماء ظاهر کردن چهره و دو کف دست را مباح دانسته اند. به شرط اینکه زن دچار فتنه نشود و دیگران را هم به فتنه نیندازد. یعنی: زیبا نباشد و دست و صورتش را هم آرایش نکرده باشد و همچنین غالب افراد جامعه ای که در آن زندگی می کند، افراد فاسد، فاجر و چشم چران نباشند.

دوم: خود حجاب، زینت نباشد.

زیرا خداوند می فرماید: { وَ لا یُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } (و زینت خویش را آشکار نکنند مگر آن مقدار که ظاهر است). و همچنین می فرماید: { وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَی } (مانند جاهلیت پیشین ـ در میان مردم ـ با آشکار ساختن اندام و زیورآلات خود، ظاهر نشوید).

و در اصل، خداوند قانون حجاب را وضع نموده تا زینت زن پوشیده شود. پس معقول نیست که خود حجاب، زینت باشد.

سوم: ضخیم باشد، نازک و شفاف نباشد.

حجاب باید ضخیم باشد. زیرا ستر و پوشش فقط با لباس ضخیم، متحقق می شود. اما زن در لباس شفاف هر چند به ظاهر پوشیده است اما در حقیقت، عریان و لخت است. رسول الله - صلى الله علیه وسلم - می فرماید : «به زودی در پایان امت من، زنانی می آیند که به ظاهر لباس پوشیده اند ولی در واقع، عریان و لخت اند، بالای سرشان مانند کوهان شتر است. آنها را لعنت کنید زیرا آنها ملعونند». و در حدیثی دیگر آمده است که: «این زنان وارد بهشت نمی شوند، حتی بوی بهشت هم به مشام آنها نمی رسد و این در حالی است که بوی بهشت از مسیر بسیار طولانی به مشام می رسد».

این حدیث، دلالت بر این دارد که پوشیدن لباس شفاف و نازک، به طوریکه اوصاف بدن را ظاهر نماید، از گناهان کبیره شمرده می شود و باعث هلاکت و نابودی می گردد.

چهارم: لباس حجاب باید فراخ و گشاد باشد، تنگ نباشد.

زیرا هدف از حجاب، جلوگیری از فتنه است و لباس تنگ، حجم و اندازه همة بدن یا بعضی از بدن را نشان می دهد و اعضای بدن را جلوی چشم مردان، به تصویر می کشد. و پر واضح است که این نوع لباس، باعث فساد و فتنه می گردد.

حضرت اسامه بن زید رضی الله عنهما می گوید: پیامبرخدا - صلى الله علیه وسلم - جامة ستبر و ضخیمی را که از کتان سفید درست شده بود و دهیة کلبی به او اهداء کرده بود، به من بخشید. من آن را به همسرم بخشیدم. آن حضرت - صلى الله علیه وسلم - فرمودند: «چرا آن را نمی پوشی»؟ گفتم: آن را به همسرم بخشیدم. پیامبر خدا - صلى الله علیه وسلم - فرمود: «به همسرت دستور بده تا زیرپوش استفاده نماید. می ترسم این جامه، حجم استخوانهایش را نشان دهد».

پنجم: معطر و خوشبو نباشد.

رسول الله - صلى الله علیه وسلم - فرمودند: «هر زنی، عطر و خوشبویی استعمال کند و بر گروهی گذر نماید به طوری که بویش به مشام آنها برسد، آن زن، زناکار است».

ششم: شبیه لباس مردان نباشد.

رسول الله - صلى الله علیه وسلم - می فرماید: «از ما نیستند زنانی که خود را شبیه و مانند مردان کنند و همچنین از ما نیستند مردانی که خود را شبیه و مانند زنان نمایند».

حضرت ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ می گوید: رسول الله - صلى الله علیه وسلم - مردی را که لباس زنانه بپوشد و زنی را که لباس مردانه بپوشد، لعنت نمود.

و همچنین آن حضرت - صلى الله علیه وسلم - فرمود: «سه نفر، روز قیامت وارد بهشت نمی شوند و خداوند به سوی آنها نگاه نمی کند: فرزندی که نافرمانی پدر و مادرش را کند، و زنی که خود را شبیه و مانند مردان نماید و مرد بی غیرت».

هفتم: شبیه لباس زنان کافر نباشد.

رسول الله - صلى الله علیه وسلم - می فرماید: «کسی که خود را شبیه و مانند قومی نماید، از همان قوم، بشمار می آید». و عبدالله بن عمرو ـ رضی الله عنه ـ می گوید: هنگامی که رسول الله - صلى الله علیه وسلم - دو لباس قرمز رنگ به تنم دید، فرمود: «این، لباس کافران است، شما آن را نپوشید».

هشتم: هدف از آن، شهرت میان مردم نباشد.

رسول الله - صلى الله علیه وسلم - می فرماید: «کسی که در دنیا لباس شهرت بپوشد، خداوند روز قیامت به او لباس ذلت و خواری می پوشاند. سپس، آتش جهنم را در آن، شعله ور می سازد».

لباس شهرت به لباسی گفته می شود که هدف صاحب آن، مشهور شدن میان مردم باشد. فرقی نمی کند که لباسی ارزشمند باشد و فرد آن را به خاطر افتخار به دنیا و زیورآلات آن بپوشد و یا لباسی بی ارزش باشد و فرد آن را برای به نمایش گذاشتن زهد و تقوایش بپوشد. به عنوان مثال: رنگی را انتخاب می کند که دیگران آن را نمی پوشند تا مردم را به سوی خود متوجه نماید و با غرور و خودپسندی به مردم، کبر ورزد.

 

از بی حجابی نقابدار پرهیز کنید

اگر در شروط گذشتة حجاب، خوب تدبر نمایید، به خوبی برای شما واضح و آشکار می شود که بسیاری از زنان جوانی که امروزه «زنان حجاب دار» نامیده می شوند، بهره ای از حجاب ندارند. اینها همان کسانی هستند که نام گناهان را عوض می کنند، بی حجابی را حجاب، و معصیت را طاعت، نام می گذارند.

دشمنان بیداری اسلامی تلاش زیادی نمودند تا با دستگیری، زندان و شکنجه نمودن افراد، بیداری اسلامی را در نطفه خفه نمایند، اما خداوند توطئة آنها را نقش بر آب کرد و مردان و زنان مؤمن بر طاعت پروردگارشان ثابت و استوار ماندند.

بعد از اینکه شکنجه و زندان، سودی نبخشید، دشمنان اسلام، تغییر روش دادند و به این فکر افتادند تا با روشی پلید، بیداری اسلامی را از مسیر ربانی اش، منحرف کنند.

در نتیجه، به ترویج شکل های جدیدی از حجاب به نام «راه حل وسط» پرداختند تا بدین صورت ـ به گمان آنها ـ زن حجابدار، پروردگارش را خوشنود و راضی نماید و در عین حال، هماهنگ با جامعه پیش رود و قشنگی و زیبایی اش را نیز حفظ نماید.

پارچه فروشان هم به علت انتشار حجاب شرعی از کساد تجارت شان به وحشت افتادند. اینجا بود که بازارها را با نمونه هایی مسخ شده از حجاب، تحت عنوان «حجاب مد روز»، پر نمودند. این نوع حجاب، هر چند در ابتداء با نوعی احتیاط، محافظه کاری و انکار مواجه گردید اما دیری نگذشت که انتشار پدیدة حجاب شرعی و به دنبال آن، فشار اجتماعی که بر اثر انتشار حجاب شرعی ایجاد شده بود، بسیاری از بی حجابان را ناگزیر ساخت تا برای نجات از فشار اجتماعی با شتاب و عجله راه حل وسط را انتخاب نمایند و بدین ترتیب با گذشت زمان، بی حجابی نقابدار که آن را «حجاب مد روز» نامیدند، در جامعه منتشر گردید. آنانی که حجاب مد روز می پوشند و فکر می کنند که بهترین دختران و زنان مسلمان هستند، باید بدانند که بهره ای از حجاب نداشته و حجاب با آنها بیگانه است چنانچه شاعر می گوید:

إن ینتسبن إلی الحجاب فإنه نسب الدخیل

(اگرچه آنها خود را به حجاب نسبت می دهند و حجابدار می دانند اما حجاب با آنها بیگانه است).

پس ای خواهری که «حجاب مد روز» را پوشیده ای و زیبایی هایت را در معرض دید بیگانگان گذاشته ای! مبادا باورت شود که حجابت، حجابی شرعی است، آن حجابی که باعث رضای خدا و رسولش می شود و مبادا فریب تبریک گویان حجابت را بخوری، آن کسانی که حجاب غیرشرعی ات را تبریک می گویند و نصیحت را از تو، دریغ می دارند.

خواهر عزیزم! مبادا دچار فریب شوی و به خودت تلقین کنی که: «من از کسانی که کاملاً بی حجاب اند، بهترم». زیرا الگوپذیری از انسانهای بد، درست نیست. و این را بدان که آتش جهنم، منزلت های نزولی دارد همانطوری که بهشت، درجه های صعود دارد. پس بر تو واجب است تا از آن خواهرانی که به حجاب شرعی با تمام شرایطش، متعهد هستند، پیروی نمایی.

از رسول الله - صلى الله علیه وسلم - روایت شده ا ست که فرمود: ٍ«در امور دنیا به کسانی بنگرید که سطح زندگی آنها از سطح زندگی شما پایین تر است و در امور دینی به کسانی بنگرید که از شما متدین ترند». با این نگرش، نعمتهایی را که خداوند به شما ارزانی داشته، تحقیر نمی کنید.

عمربن خطاب ـ رضی الله عنه ـ این آیه را تلاوت فرمود: { إِنَّ الَّذِیْنَ قَالُوْا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوْا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَنْ لَّا تَخَافُوْا وَ لا تَحْزَنُوْا وَ أَبْشِرُوْا بِالْجَنَّةِ الَّتِیْ کُنْتُمْ تُوْعَدُوْنَ } (1) .

( کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است سپس ـ بر این گفتة خویش ـ استقامت نمودند و پابرجا ماندند، فرشتگان بر آنان فرود می آیند ـ و مژده می دهند که ـ نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد شما را به بهشتی که ـ توسط پیامبران ـ به شما وعده داده می شد).

سپس فرمود: سوگند به خدا که این گروه، برای رضای خداوند بر طاعت و عبادت استقامت کردند و مانند روباه با مکر و حیله این طرف و آن طرف نرفتند.

حسن بصری ـ رحمه الله ـ می گوید: «هرگاه شیطان به تو نگاه کند و تو را ثابت و پایدار در طاعت و عبادت ببیند، و هر بار که به سراغت بیاید همچنان تو را در طاعت و عبادت ببیند، تو را رها می کند و به حال خودت می گذارد. اما اگر هر بار حالتی داشتی، شیطان در تو طمع می کند».

پس ای خواهر عزیزم! راه استقامت و هدایت را در پیش گیر به طوری که هیچ انحراف و گمراهی در آن، راه نداشته باشد. و خالصانه توبه کن و به سوی خدا بازگرد به طوری که بعد از توبه و بازگشت، دچار معصیت و نافرمانی نشوی.

{ وَ تُوْبُوْا إِلَی اللهِ جَمِیْعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُوْنَ } .

(ای مؤمنان! همگی توبه کنید و به سوی خدا برگردید تا رستگار شوید).

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد