iranclip

بانوی دولاب

iranclip

بانوی دولاب

میدان ساعت

تصویری از میدان ساعت در دبی

دانلود بازی مدیریتی Weather Lord 2: Hidden Realm

– یک بازی کم حجم به سبک Dash می باشد.در نقش فرمانروا وظیفه فرماندهی نیروهای قدرمند سرزمین خود را به عهده خواهید داشت. سربازان و رزم آوران خود را برابر لشکر اهریمنان که جزیره را تسخیر کرده اند از برای جنگ و نبرد صف آرایی کنید.در این راه گروهی از مردان جنگی همسایه نیز شما را همراهی خواهند کرد.در این نبردها آماج نهایی شما فتح کوه آتش فشانی جزیره و اژدهای بد نهادی که در آن مستقر شده می باشد.در این بازی حتی بخشی برای آموزش کسانی که با این سبک از بازی ها آشنایی ندارند ساخته شده و افزون بر این بازی از گیم پلی ساده ای برخوردار است.در ادامه می توانید لینک دانلود و تصاویری از این بازی زیبا را مشاهده کنید.
 
– یک بازی کم حجم به سبک Dash می باشد.در نقش فرمانروا وظیفه فرماندهی نیروهای قدرمند سرزمین خود را به عهده خواهید داشت. سربازان و رزم آوران خود را برابر لشکر اهریمنان که جزیره را تسخیر کرده اند از برای جنگ و نبرد صف آرایی کنید.در این راه گروهی از مردان جنگی همسایه نیز شما را همراهی خواهند کرد.در این نبردها آماج نهایی شما فتح کوه آتش فشانی جزیره و اژدهای بد نهادی که در آن مستقر شده می باشد.در این بازی حتی بخشی برای آموزش کسانی که با این سبک از بازی ها آشنایی ندارند ساخته شده و افزون بر این بازی از گیم پلی ساده ای برخوردار است.در ادامه می توانید لینک دانلود و تصاویری از این بازی زیبا را مشاهده کنید.
 

Lord Cover دانلود بازی مدیریتی Weather Lord 2: Hidden Realm

 

  تصاویر محیط بازی :

Lord S2 دانلود بازی مدیریتی Weather Lord 2: Hidden Realm Lord S1 دانلود بازی مدیریتی Weather Lord 2: Hidden Realm  ادامه مطلب ...

تصویر ماشین خرم سلطان پس از تصادف

منابع غیر رسمی اعلام کردند که او به همراه همسرش تصادف شدیدی کرده اند.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، خرم‌سلطان، شخصیتی که با بازی در فیلم حریم سلطان معروف شده و بارها در این فیلم از مرگ جان سالم به در برده، این روزها در دنیای واقعی در آستانه مرگ قرار گرفته است!


مریم اوزرلی ستاره ترک که در کشورهای عربی به بانو هیام و در ایران به خرم سلطان مشهور است، بر اثر یک حادثه رانندگی در آستانه مرگ قرار دارد.

منابع غیر رسمی اعلام کردند که او به همراه همسرش تصادف شدیدی کرده اند که به متلاشی شدن اتومبیلشان انجامیده و هر دوی آنها در بیمارستان ایلدرم استانبول بستری هستند و وضعیت جسمانی وخیمی دارند.
 

نماز و حجاب بحث برانگیز بازیگر زن حریم سلطان+عکس

 

ظهور با حجاب و در حال نماز هنرمند محبوب ترکیه"مریم اوزرلی" که در سریال ترکیه ای "حریم سلطان" نقش "بانو هیام" را ایفا میکند، بحث برانگیزترین صحنه سری جدید این سریال بود.


به گزارش انتخاب ؛ او در این صحنه با حجاب اسلامی در حال نماز خواندن و دعا به درگاه خداوند متعال برای بهبودی سلطان سلیمان دیده می شود، البته او در سری اول این سریال مسلمان شدن خود را اعلام کرد اما بار نخستی است که با حجاب اسلامی دیده می شود.

او در آخرین انتخاب زیباترین زنان جهان نیز در رتبه پنجم ایستاد.

 

"حریم سلطان" صدای اردوغان را هم درآورد

اردوغان گفت: ما چنین سلطان سلیمانی که در سریال تصویر شده نمی شناسیم . در این سریال سلطان سلیمان فردی خوشگذران تصویر شده که فقط در قصر است اما واقعیت این است که 30 سال از زندگی سلطان سلیمان در پشت اسب گذشته است.

عصرایران- رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از سریال " حریم سلطان " که در داخل ترکیه با عنوان " قرن با شکوه" پخش می شود به شدت انتقاد کرد.

 اردوغان با اشاره به اینکه تصویری که از سلطان سلیمان در این سریال نمایش داده می شود به هیچ وجه با تصویر واقعی این سلطان عثمانی مطابقت ندارد ، افزود : اجداد ما به هیچ وجه این طور نبودند.

اردوغان گفت : " ما چنین سلطان سلیمانی که در سریال تصویر شده نمی شناسیم . در این سریال سلطان سلیمان فردی خوشگذران تصویر شده که فقط در قصر است اما واقعیت این است که 30 سال از زندگی سلطان سلیمان در پشت اسب گذشته است."

نخست وزیرترکیه که از سوی برخی ناظران به تلاش برای احیای خلافت عثمانی در ترکیه لاییک و سکولار متهم است، در ادامه با انتقاد از سازندگان مجموعه تلویزیونی " قرن باشکوه" افزود : " من همینجا در مقابل ملت از سازندگان و شبکه تلویزیونی نمایش دهنده این سریال به شدت انتقاد می کنم و این اقدام آنها را محکوم می کنم."

نخست وزیر ترکیه در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به هشدارهای داده شده درباره این سریال ، قوه قضاییه ترکیه به وظایف خود در قبال ادامه پخش آن عمل کند.

گفتنی است سریال تلویزیونی زندگی سلطان سلیمان از سوی بسیاری از صاحب نظران مورد انتقاد قرار گرفته است چه آنکه برخی منتقدان لباس ها و دکور و طرز زندگی نمایش داده شده در این سریال را خلاف واقع می دانند.

از سوی دیگر بسیاری از مورخین و منتقدان در ترکیه از این سریال به دلیل تاکید زیاد بر جنبه های عاطفی و عشقی زندگی سلطان سلیمان و بزرگنمایی جنبه های عشقی زندگی این سلطان عثمانی ، انتقاد می کنند و تصویر ارایه شده در سریال " قرن با شکوه" را غیر واقعی و اغراق آلود می دانند.

سلطان سلیمان دهمین سلطان عثمانی محسوب می شود که 46 سال سلطنت کرد و دوران سلطنت او طولانی ترین دوران در میان سلاطین عثمانی بوده است . وی از سال 1520 میلادی تا 1566 بر امپراتوری عثمانی حکم راند .

                                                     


این سلطان عثمانی در کشورهای اروپایی با عنوان " سلطان باشکوه " و در کشورهای شرقی با نام " سلطان قانونی " مشهور شد . دلیل اینکه سلطان سلیمان را قانونی نامیدند در تلاش های او برای تدوین قوانین برای نخستین بار در امپراتوری عثمانی بود.

سلطان سلیمان علاوه بر کسب فتوحات ارضی در زمینه شعر و شاعری و نیز هنر طلاسازی تبحر خاصی داشت. وی مسلط به 5 زبان زنده دنیا بود که عبارت بودند از : ترکی عثمانی ، ترکی جغتایی ، عربی ، فارسی و روسی.

تصاویر واقعی از سلطان و ملکه

سلطان سلیمان و خرم سلطان که بودند

دهمین سلطان امپراتوری عثمانی که از سال ۱۵۲۰ تا لحظهٔ مرگش در سال ۱۵۶۶ بر امپراتوری عثمانی حکم راند و از این لحاظ طولانی‌ترین دورهٔ سلطنت را در میان خاندان عثمانی داراست. او را در غرب با نام سلیمان باشکوه و در شرق با نام سلیمان قانونی می‌شناسند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ، سریال ترکی حریم سلطان که به تازگی از یکی از کانالهای فارسی زبان در حال پخش است در مدت کوتاه مخاطبان بسیاری را توانسته جذب کند. لازم به توضیح است که اسم واقعی این سریال صد سال شکوه (Muhteşem yüzyıl) نام دارد و از 2 سال پیش پخش سریال در کانال استار ترکیه شروع شده و هم اکنون فصل سوم آن در حال پخش است

 

 سلطان سلیمان یکم که بود


سلیمان یکم (به ترکی عثمانی: سلطان سلیمان اول یا قانونى سلطان سلیمان؛ ۶ نوامبر ۱۴۹۴ – ۵/۶/۷ سپتامبر ۱۵۶۶) دهمین سلطان امپراتوری عثمانی است که از سال ۱۵۲۰ تا لحظهٔ مرگش در سال ۱۵۶۶ بر امپراتوری عثمانی حکم راند و از این لحاظ طولانی‌ترین دورهٔ سلطنت را در میان خاندان عثمانی داراست. او را در غرب با نام سلیمان باشکوه و در شرق با نام سلیمان قانونی می‌شناسند. از آن جهت به قانونی مشهور شد که سیستم قضایی امپراتوری عثمانی را به‌کلی بازسازی کرد. او در اروپای سدهٔ شانزدهم به عنوان سلطانی برجسته و والامقام مطرح گشته بود که مسئولیت امپراتوری عثمانی را در اوج قدرت نظامی، اقتصادی، و سیاسی‌اش بر عهده داشت. سلیمان، شخصاً ارتش عثمانی را برای فتح استحکامات دنیای مسیحیت در بلگراد، رودس، و اکثر مجارستان رهبری کرد اما در محاصرهٔ وین در سال ۱۵۲۹ ناکام ماند. او باریکه‌های بزرگی از شمال آفریقا که از غرب تا سر حدات الجزایر می‌رسید و همچنین قسمت اعظم خاورمیانه را طی منازعاتش با ایرانیان به انضمام خاک امپراتوری عثمانی درآورد. تحت رهبری او، ناوگان دریایی امپراتوری عثمانی بر دریاهای اطراف، از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ و خلیج فارس، تسلط یافت.

در مقام سلطان یک امپراتوری در حال گسترش، سلیمان شخصاً سردمدار ایجاد تغییراتی بنیادین در قانونگذاری امور مرتبط با جامعه، آموزش، مالیات، و حقوق جزایی شد. قوانینی که او وضع کرد تا سده‌ها پس از مرگ او، شاکلهٔ امپراتوری عثمانی را تشکیل می‌دادند. نه تنها خود شاعر و زرگری برجسته به شمار می‌آمد، بلکه همواره حامی و پشتیبان فرهنگ و هنر نیز بود و عصر طلایی هنر، ادبیات، و معماری امپراتوری عثمانی را خود شخصاً سرپرستی می‌کرد. سلیمان به پنج زبان ترکی عثمانی، ترکی جغتایی، عربی، فارسی، و روسی سخن می‌گفت. سلیمان با زیر پا گذاشتن سنت‌ها و رسوم سلاطین پیشین، با کنیزی از حرم‌سرا به نام روکسلانا (بعداً خرم سلطان) ازدواج کرد. دسیسه‌چینی‌های خرم سلطان در مقام ملکهٔ دربار و نفوذ و سلطه‌ای که بر سلیمان داشت، آوازهٔ او را در جهان پیچاند. پسرشان، سلیم دوم، پس از مرگ سلیمان در سال ۱۵۶۶ و پس از ۴۶ سال زمامداری پدر، به جای او بر تخت سلطنت نشست.
محتویات


سال‌های آغازین

سلیمان احتمالاً در ۶ نوامبر ۱۴۹۴ در شهر ترابوزان، واقع در سواحل دریای سیاه زاده شد. مادر او، والده سلطان عایشه حفصه سلطان یا حفصه خاتون سلطان نام داشت. در سن هفت سالگی برای تحصیل علوم، تاریخ، ادبیات، الهیات، و فنون جنگی در مدارس کاخ توپقاپی به قسطنطنیه رفت. در آنجا با برده‌ای به نام ابراهیم آشنا شد و رفتار دوستانه‌ای را با او پیش گرفت. ابراهیم بعداً به یکی از معتمدترین مشاوران سلطان سلیمان تبدیل شد. سلیمان جوان در سن هفده سالگی به سمت فرماندار کفّه (تئودوسیا) و سپس ساروخان (مانیسا) برگماشته شد. با درگذشت پدرش، سلطان سلیم، در سال ۱۵۲۰ به قسطنطیه آمد و بر تخت سلطنت امپراتوری عثمانی نشست. بارتولومئو کونتارینی، سفیر ونیز، تنها چند هفته پس از جلوس سلیمان بر تخت سلطنت، او را چنین توصیف کرده‌است: «۲۶ سال سن دارد. قدبلند و لاغر اما عضلانی است و پوست صورت حساسی دارد. گردنش اندکی بیش از حد دراز است. صورتش لاغر و دماغش عقابی است. ریش و سبیل‌های کم‌پشت و کوتاهی دارد. در مجموع ظاهر خوبی دارد اگرچه رنگش پریده است. گفته می‌شود که اربابی خردمند و علاقه‌مند به دانش است و همگان به سلطنت او امید بسته‌اند.» برخی از مورخان ادعا می‌کنند که سلیمان در جوانی علاقهٔ وافری به اسکندر کبیر داشته‌است. او تحت تأثیر رؤیای اسکندر مبنی بر تشکیل حکومتی جهانی از شرق گرفته تا غرب، قرار داشت و این رؤیا در لشکرکشی‌های او به آسیا، آفریقا، و اروپا بی‌تأثیر نبود.

جنگ با صفویان

سلیمان که از مرزهای امپراتوری عثمانی با اروپا آسوده‌خاطر شد  و تمام توجهش را معطوف به ایران کرد زیرا  سلسلهٔ شیعه‌مذهب صفویه را بزرگترین خطر برای حکومت خود و مذهب شیعه می دانست. با تثبیت قدرت دولت عثمانی در شرق آناتولی، تهدیدی همیشگی متوجه تبریز و عراق بود. در مقابل شاه تهماسب نیز همچون پدرش، با ترکمانان آناتولی که سر ناسزگاری با دولت عثمانی را داشتند رابطه دوستانه ای داشت که این بهانهای برای حمله به ایران را دست سلیمان می‌داد. قیام اسکندر چلبی در سال ۱۵۲۹ در نتیجهٔ همین تحریک‌ها روی داد. شاه تهماسب روابط دوستانه‌ای را با کارل پنجم، دشمن سلیمان نیز داشت. والی بدلیس نیز از اطاعت سلیمان دست برداشته و در پناه تهماسب قرار گرفته بود. همچنین صفویان تلاش می‌کردند تا در مرکز و جنوب عراق—سرزمینی که روزگاری قلب خلافت عباسیان به شمار می‌آمد—مذهب تشیع را جایگزین مذهب تسنن کنند. در گیری با مفتیان و محققینی که از پذیرش مذهب جدید سر بار می‌زدند و تخریب برخی اماکن اهل سنت از جمله اقداماتی بود که صفویان برای برپایی مذهب جدید انجام می‌دادند. سلیمان به که خود را رهبر مسلمانان اهل سنت میدانست نمیتوانست این اوضاع را که به تضعیف حکومت وی می‌انجامید تحمل کند . والی بغداد نیز که دست‌نشانده تهماسب بود با دولت عثمانی به توافق رسید. علاوه بر همهٔ این مسائل، انگیزه‌ها و منافع اقتصادی نیز دخیل بود.

مینیاتوری که سلیمان و لشکرش را در تابستان ۱۵۵۴ در نخجوان به تصویر کشیده‌است.

در سال ۱۵۳۳ وقوع جنگ اجنتاب‌ناپذیر به نظر می‌رسید. سلیمان در اکتبر ۱۵۳۳ به وزیر اعظمش، ابراهیم پاشا مأموریت داد تا به‌سرعت سپاهی جمع‌آوری کند و به سوی کردستان حرکت کند. سلیمان خود در قسطنطنیه ماند تا سپاهی بزرگ‌تر را سازماندهی کند و در اسرع وقت به یاری ابراهیم بشتابد. ابراهیم مناطق بین ارزروم و دریاچهٔ وان و همچنین آذربایجان را اشغال کرد. سلیمان در پی آن بود تا با شکست دادن صفویان برتری خویش را ثابت کند در نتیجه به مناطق مرکزی ایران یورش برد و تا سلطانیه پیش آمد. اما شاه ایران قصد جنگیدن نداشت و سعی می‌کرد با از دست دادن زمین، از درگیر شدن در جنگی سهمگین خودداری کند. سلیمان که از تبعات تعقیب کردن ایرانیان در زمستان سرد بیمناک بود، تغییر نظر داد و تصمیم گرفت تا بر روی عراق که آب‌وهوای مساعدتری داشت تمرکز کند. سلیمان با گذر از کوه‌های زاگرس در زمستان همان سال بغداد و سایر نواحی عراق را بدون مواجهه با هیچ‌گونه مقاومتی فتح کرد. در نتیجه سرزمین‌های پیشین خلافت اسلامی به انضمام ملک عثمانی درآمد و سلیمان بر جهان اسلام مسلط تر شد. در ادامه آذربایجان چندین مرتبه بین دو دولت دست به دست شد اما تهماسب همچنان از رویارویی مستقیم با سلیمان خودداری می‌کرد. سلیمان به صفویان اجازه داد تا آذربایجان را دوباره تحت تصرف خویش بگیرند اما پیش از بازگشت به خانه، وضعیت استان ارزروم را سر و سامان داد و در مناطقی که روزگاری در اختیار ترکمانان و کردها قرار داشت، حاکمیت مستقیم دولت عثمانی را اعمال کرد. در نتیجه لشکرکشی عظیم سلیمان به شرق با پیروزی قطعی بر صفویان همراه نشد. کردستان و اکثر عراق به تصرف دولت عثمانی درآمد اما صفویان شکست نخوردند. آذربایجان، جنوب قفقاز، و قسمت‌هایی از شرق عراق همچنان تحت کنترل دولت صفویه باقی ماند اما قدرت نظامی و وجههٔ مذهبی صفویه در آناتولی تضعیف گردید. والیان گیلان و شروان که منشأ ثروتشان ابریشمی بود که از طریق تبریز به بورسه و حلب می‌فرستادند و از نظر اقتصادی به عثمانی‌ها وابسته بودند سلطه سلطان را به رسمیت شناختند.

پس از آنکه القاس میرزا، برادر شاه تهماسب، در سال ۱۵۴۷ به دولت عثمانی پناهنده شد، سلیمان امیدوار گشت تا با استفاده از تنش‌های خانوادگی، خطر مذهب تشیع را دفع کند و دست‌کم آذربایجان و قفقاز را تصرف کند؛ در نتیجه در سال ۱۵۴۸ به همراه القاس میرزا برای بار دوم به ایران یورش آورد.علامه بیگ تکالو که در حال حاضر والی تحت الامر ارزروم بود، از جانب سلیمان دستور یافت که سپاهش را برای پیوستن به سپاه القاس میرزا آماده کند تا در حمله به آذربایجان کمک یار القاس میرزا باشد. تبریز به سرعت در ژوئیه ۱۵۴۸ تصرف شد. در آنجا معلوم شد که ادعاهای القاس میرزا مبنی بر اینکه قبایل قزلباش تبریز تمایل فراوان به پادشاهی وی دارند، اغراق بوده است. سپاه القاس میرزا شهرهای قم، همدان و کاشان را تصرف کرد اما از سد استحکامی سپاه اصفهان نتوانست عبور کند. صفویان توسط بهرام میرزا یک ضد حمله را ترتیب داده و توانستند باقیمانده سپاه القاس میرزا را از دزفول خارج کرده و به سمت قلمرو عثمانی برانند.سلیمان بار دیگر آذربایجان را به‌آسانی اشغال کرد. شاه تهماسب در حین عقب‌نشینی سیاست سوراندن منابع و کور کردن چشمه‌ها و قنات‌ها را اتخاذ کرده بود و به محض آنکه ارتش عثمانی در فصل زمستان به آناتولی بازگشت برای بازپس‌گیری مناطق از دست‌رفته جلو کشید. القاس میرزا که دریافته بود سپاه عثمانی نمی‌تواند به‌سادگی بر رقیب چیرگی یابد، پا پس کشید. خستگی و یأسی که سلیمان را فرا گرفته بود، او را مجبور ساخت تا به قسطنطنیه بازگردد حال آنکه پس از دو سال نبرد جز چند قلعهٔ نظامی در گرجستان و قلعهٔ وان، چیز دیگری به دست نیاورده بود. قلعهٔ وان به‌خوبی مستحکم و سازماندهی شد تا برای دفع یورش‌های بعدی صفویان به آناتولی مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، خطری که از جانب صفویان احساس می‌شد از بین نرفت.

سلیمان در سال ۱۵۵۴ سومین و آخرین نبردش علیه صفویان را آغاز کرد. دلیل این لشکرکشی، شروع مجدد یورش‌های صفویان به آناتولی و پروپاگاندای آنان بود. دسیسه‌چینی‌ها و توطئه‌های درباریان از جمله رستم پاشا و خرم سلطان علیه شاهزاده مصطفی که به مرگ او انجامید نیز در آغاز این نبرد بی‌تأثیر نبود. سلیمان این بار قصد داشت با ویران و تخریب نمودن قلمرو صفوی در قفقاز، سپاه در حال عقب‌نشینی شاه تهماسب را به دام بیندازد. گرچه عثمانی‌ها این فرصت را داشتند که سربازان زیادی را به اسارت بگیرند و اسرا را به همراه غنائم فراوان به قسطنطنیه بفرستند اما شاه تهماسب سرانجام به کوه‌های لرستان عقب نشست و سپاهش را از انهدام کامل نجات داد. سلیمان که از دست‌یابی به یک پیروزی قاطع ناامید شده بود، در سال ۱۵۵۵ در آماسیه پیمان صلحی را با شاه تهماسب منعقد کرد که به موجب آن جنگ‌های طولانی‌مدت مابین دو دولت برای مدتی خاتمه می‌یافت. تهماسب مرزهای میان دو کشور را به همان صورتی که در زمان انعقاد پیمان صلح بود—و شامل آخرین فتوحات سلیمان نیز می‌شد—پذیرفت. در عوض سلیمان نیز متعهد شد به زائران ایرانی اجازه دهد تا به شهرهای مقدس مکه و مدینه و نیز اماکن مقدس شیعیان در عراق سفر کنند. بالاگرفتن نارضایتی‌ها و شورشی که در سرزمین عثمانی در نتیجهٔ قتل شاهزاده مصطفی روی داده بود، از دیگر عواملی به حساب می‌آمد که سلیمان را به انعقاد صلح ترغیب کرد.

اصلاحات اجرایی


با آنکه در غرب از سلطان سلیمان با لقب «باشکوه» یاد می‌شد، مردم عثمانی همواره او را با لقب «قانونی» یاد می‌کردند. همانطور که لرد کینروس، مورخ اسکاتلندی اظهار می‌دارد «سلیمان نه تنها همچون پدر و جدش، جنگجویی ماهر و مرد رزم به حساب می‌آمد بلکه اهل قلم نیز بود. او قانونگذاری بابصیرت بود و در نظر مردمانش فرمانروایی بزرگ‌منش و دادگری بلندنظر به شمار می‌آمد». قانون حاکم بر دولت عثمانی، شریعت اسلام بود که به عنوان دستورهای الهی، ایجاد تغییر و تحول در آن خارج از حوزهٔ اختیارات سلطان بود. با وجود این، مجموعه‌ای از قوانین کشور شامل حقوق جزایی، حق تصدی زمین، و بستن مالیات‌ها بنا بر ارادهٔ او وضع می‌شد. سلیمان تمامی احکامی را که نه سلطان پیشین صادر کرده بودند جمع‌آوری کرد و پس از زدودن موارد تکراری و رفع تناقضات، دستورالعمل قانونی واحدی را صادر کرد و بسیار تلاش نمود که این دستورالعمل‌ها مغایرتی با قوانین اساسی اسلام نداشته باشند. تحت همین چارچوب‌ها بود که سلیمان با پشتیبانی مفتی اعظم، ابوسعود افندی، در پی آن برآمد تا مجموعه قوانین کشور را به گونه‌ای اصلاح کند که سازگاری بیشتری با امپراتوری در حال گسترشش داشته باشد. قوانین تدوین‌یافته، قانون عثمانی نامیده شدند و به مدت بیش از سه سده شاکلهٔ امپراتوری عثمانی را شکل دادند.

نقش‌برجسته‌ای از سلیمان در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برای گرامیداشت یاد او به عنوان یکی از ۲۳ شخصیت برجستهٔ جهان در امر قانونگذاری در سرتاسر تاریخ.


سلیمان توجه ویژه‌ای به گرفتاری‌های رعیت‌هایش داشت. قانون رعیتی که او وضع کرد، مقررات اخذ مالیات از رعایا را به گونه‌ای اصلاح کرد و شأن اجتماعی آنان را به نحوی ارتقا داد که رعایای اروپایی ترجیح می‌دادند به قلمرو عثمانی مهاجرت کنند تا از این مزایا و اصلاحات بهره‌مند شوند. همچنین سلطان در حفاظت از یهودیان مُلکش، حتی تا چندین سده بعد، نقشی کلیدی ایفا کرد. در اواخر سال ۱۵۵۳ یا ۱۵۵۴ به پیشنهاد پزشک و دندانپزشک محبوبش، موسی هامون یهودی، فرمانی صادر کرد که رسماً نسبت دادن تهمت خون به یهودیان را تقبیح می‌کرد. افزون بر این، سلیمان قوانین جزایی و کیفری جدیدی را وضع کرد که به موجب آن جریمه‌های معینی به جرایم صورت‌گرفته اختصاص می‌یافت و در نتیجه مواردی که به اعدام یا قطع عضو منجر می‌شد کاهش می‌یافت. در حوزهٔ مالیات، بر کالاها و خدمات گوناگونی از جمله حیوانات، معادن، سود حاصل از بازرگانی، و عوارض گمرکی واردات و صادرات مالیات بست. علاوه بر وضع مالیات، اموال و املاک مقاماتی که به واسطهٔ اعمالشان دچار رسوایی و بدنامی می‌شدند نیز به نفع دولت مصادره می‌شد.

یکی دیگر از موضوعات مورد اهتمام سلطان، آموزش و تحصیلات بود. مدارس وابسته به مساجد که سرمایهٔ مورد نیاز خود را از مؤسسات مذهبی تأمین می‌کردند، خیلی پیشتر از کشورهای مسیحی آن زمان، فرصت تحصیل رایگان را به پسران اعطا می‌کردند. سلیمان تعداد مکاتب موجود در قسطنطنیه را به ۱۴ مکتب افزایش داد. در این مکاتب، به پسران خواندن و نوشتن، و علوم اسلامی آموزش داده می‌شد. مردان جوانی که خواستار تحصیلات بیشتری بودند، می‌توانستند در یکی از هشت مدرسهٔ موجود نام‌نویسی کنند. برنامه‌های آموزشی این مدارس شامل صرف‌ونحو، مابعدالطبیعه، فلسفه، اخترشناسی، و اختربینی می‌شد. مدارس عالی، آموزش‌هایی در سطح دانشگاه ارائه می‌دادند و دانش‌آموختگان این مدارس به عنوان امام یا معلم به جامعه خدمت می‌کردند. مراکز آموزشی تنها یکی از چندین و چند نهاد موجود در محوطهٔ مساجد بودند. کتابخانه‌ها، مراکز پخش غذای رایگان، و بیمارستان‌ها از دیگر خدمات عام‌المنفعه‌ای بود که ارائه می‌شد.


اقدامات فرهنگی

با حمایت‌های سلیمان، عصر طلایی فرهنگ و هنر امپراتوری عثمانی شکوفا شد. صدها جامعهٔ هنری موسوم به اهل حرفه در سریرگاه دولت عثمانی، کاخ توپقاپی، به صنعتگری و هنرآفرینی مشغول شدند. هنرمندان و پیشه‌وران پس از گذراندن دورهٔ کارآموزی در حوزهٔ کاری خود ترقی می‌کردند و متناسب با میزان مهارتشان دستمزد می‌گرفتند. سیاهه‌های پرداختی حقوق ایشان نشان‌دهندهٔ وسعت حمایت سلیمان از هنرمندان است؛ به گونه‌ای که کهن‌ترین این اسناد که قدمتشان به سال ۱۵۲۶ بر می‌گردد، ۴۰ جامعهٔ متشکل از ۶۰۰ هنرمند را فهرست کرده‌اند. جوامع اهل حرفه مستعدترین هنرمندان و پیشه‌وران امپراتوری عثمانی را به دربار سلطان جذب می‌کرد. این پیشه‌وران هم از جهان اسلام بودند و هم از سرزمین‌های تازه فتح‌شدهٔ اروپایی؛ در نتیجه آمیزه‌ای از هنر و فرهنگ اسلامی، ترکی، و اروپایی خلق می‌شد. پیشه‌ورانی که در دربار خدمت می‌کردند شامل نقاشان، صحافان، خزدوزان، جواهرسازان، و زرگران می‌شدند. با آنکه سلاطین پیشین تحت تأثیر فرهنگ ایرانی قرار داشتند، حمایت‌های بی‌دریغ سلیمان از هنرمندان عثمانی، موجب شد که فرهنگ خودی این سرزمین متجلی و شکوفا شود.

مسجد سلیمانیه در استانبول که به دست سنان، معمار چیره‌دست سلیمان طراحی و ساخته شده‌است.

 

سلیمان خود شاعری زبردست بود؛ به فارسی و ترکی شعر می‌سرود و محبی تخلص می‌کرد. برخی از سروده‌های او به عنوان ضرب‌المثل در ترکی رواج دارند همچون مَثَل مشهور «همگان مقصودی یکسان دارند اما راه‌های رسیدن به آن مقصود بسیارند». هنگامی که پسر جوانش، محمد، در سال ۹۵۰ هجری قمری درگذشت، شعری سرود که ماده تاریخ آن به سال مرگ او اشاره داشت: «شهزاده‌لر گزیده‌سی، سلطان محمدم». افزون بر آثار خود سلیمان، در دورهٔ زمامداری او شاعران بزرگی پا به عرصهٔ ادبیات گذاشتند که روح تازه‌ای در کالبد ادبیات جهان دمیدند؛ محمد فضولی و محمود عبدالباقی از جملهٔ این شعرا بودند. به عقیدهٔ ای. جی. دابلیو. گیب، تاریخدان ادبیات، «در هیچ دوره‌ای، حتی در ترکیهٔ مدرن، به اندازهٔ دورهٔ سلطنت سلیمان از شعر و شاعری حمایت نمی‌شد و شاعران تشویق و دلگرم نمی‌شدند».

سلیمان همچنین به حمایت از توسعهٔ بناهای یادبود در قلمرو تحت حکومتش مشهور است. او قصد داشت با عملی کردن پروژه‌هایی چون ساخت پل‌ها، مساجد، کاخ‌ها، و نهادهای عمومی و خیریه، قسطنطنیه را به مرکز تمدن اسلامی بدل کند. باشکوه‌ترین این بناها را معمار چیره‌دست سلطنتی، معمار سنان، طراحی و ساخته است. معماری عثمانی در زمان سنان اوج بالندگی و شکوه خویش را تجربه کرد و سنان خود مسئولیت ساخت ۳۰۰ بنای یادبود را در سرتاسر امپراتوری عثمانی بر عهده گرفت که در این میان، مساجد سلیمانیه و سلیمیه دو شاهکار او به حساب می‌آیند. مسجد سلیمیه در آدریانوپل (امروزه ادرنه) و در زمان سلطنت سلیم دوم، پسر سلیمان، ساخته شد. سلیمان همچنین اقدام به مرمت قبةالصخره و دیوارهای بیت‌المقدس و بازسازی کعبه در مکه نمود و مجتمعی نیز در دمشق بنا کرد.


زندگی شخصی


خرم سلطان


سلیمان شیفته و شیدای دختری از حرمسرا به نام خرم سلطان شده بود. در غرب، دیپلمات‌های غربی که از شایعه‌هایی که پیرامون او می‌پیچید آگاه شده بودند، «روسلازی» یا «روکسلانا» نامیدندش که به اصالت روتنیایی او اشاره داشت. خرم دختر یک کشیش ارتودوکس بود که توسط تاتارهای کریمه به اسارت گرفته شد و در قسطنطنیه به عنوان برده فروخته شد. او به‌سرعت مدارج ترقی در دربار را پیمود و به سوگلی سلطان تبدیل شد. سلیمان با زیر پا گذاشتن سنتی دویست ساله، کنیزی از حرمسرا را به عنوان همسر رسمی و قانونی خود اختیار کرد که این امر حیرت ساکنین قصر و اهالی شهر را بر انگیخت زیرا پس از آنکه تیمور، بایزید یکم را شکست داد و زنش را به اسارت گرفت، سلاطین عثمانی از ازدواج نکاحی خودداری می‌کردند. همچنین سلیمان به خرم اجازه داد که تا پایان عمرش در قصر توپقاپی اقامت کند که این نیز بر خلاف سنت‌های پیشین بود زیرا رسم بر آن بود به محض آنکه ولیعهد از خردسالی در می‌آمد، او را به همراه مادرش به یکی از استان‌های دور می‌فرستاند تا فرمانداری کند و تجربه بیندوزد و آن زن دیگر به کاخ سلطان باز نمی‌گشت مگر آنکه پسرش به سلطنت می‌رسید.

سلیمان با تخلص «محبی» شعر زیر را برای خرم سرود:

    سریر محراب تنهایی من، ثروت من، عشق من، مهتاب من
    صمیمی‌ترین یار من، محرم اسرار من، وجود من، سلطان من، تنها و یگانه عشق من
    زیباترینِ زیبارویان
    بهار من، خرم من، روشنایی روز من، دلبر من، برگ خندان من
    نهال من، شیرینی من، رُز من، تنها کسی که مرا در این جهان نمی‌آزارد
    قسطنطنیهٔ من، قرامان من، آناتولی من
    بدخشان من، بغداد و خراسان من
    زن زیباگیسوی من، عشق ابروکمان من، چشمان شرارت‌بار عشق من
    همواره ستایشت خواهم کرد
    من دلباختهٔ توام، چشمان محبی پر از اشک شوق است


جانشینی

دو خاصگی سلطان سلیمان، جمعاً هشت پسر زاییدند که از میان آنان تنها چهار تن تا دههٔ ۱۵۵۰ زنده ماندند: مصطفی، سلیم، بایزید، و جهانگیر. از میان این چهار تن، تنها مصطفی فرزند ماه‌دوران بود و مابقی فرزند خرم سلطان بودند. مصطفی به سبب بزرگ‌تر بودن برای جانشینی پدر اولی بود. همچنین مصطفی باذکاوت‌ترین فرزند سلطان سلیمان به حساب می‌آمد و تحت حمایت وزیر اعظم، ابراهیم پاشا، قرار داشت. بوسبک، سفیر امپراتوری مقدس روم در قسطنطنیه، درباهٔ او ذکر می‌کند «در میان فرزندان سلیمان، پسرش مصطفی به طرز شگفت‌انگیزی فرهیخته و باملاحظه است و از آنجایی که ۲۴ یا ۲۵ سال سن دارد آمادهٔ سلطنت می‌باشد. خدا نیاورد آن روزی را که چنین بربری با چنین قدرتی به نزدیکی ما برسد» و به ذکر «استعدادهای خدادادی و چشمگیر» مصطفی ادامه می‌دهد.

تصویری از سلیمان در اواخر سلطنتش در سال ۱۵۶۰

 

معمولاً خرم را، دست‌کم تاحدودی، مسئول دسیسه‌چینی‌ها برای تعیین جانشین سلطان به حساب می‌آورند. گرچه او همسر رسمی سلیمان بود ولی سمتی رسمی در دربار نداشت. اما این بدین معنی نبود که مانعی بر سر راه خرم برای اعمال نفودهای سیاسی خود وجود داشته‌است. از آنجایی که هیچ ساز و کار مشخصی برای تعیین جانشین سلطان در امپراتوری عثمانی وجود نداشت، معمولاً مسئلهٔ جانشینی با کشتن سایر شاهزاده‌ها همراه می‌شد تا از وقوع ناآرامی‌ها و شورش داخلی جلوگیری شود. خرم از این مسئله آگاه بود که اگر مصطفی به سلطنت برسد، برادرانش را زنده نخواهد گذاشت. در نتیجه از نفوذ خود برای از میان برداشتن حامیان جانشینی مصطفی بهره برد.

در پی منازعاتی که بر سر قدرت روی داد و ظاهراً خرم در برانگیختن آن‌ها نقش داشت، سلیمان دستور قتل ابراهیم پاشا را صادر کرد و رستم پاشا، داماد خرم، را به جای او به مقام صدراعظمی منصوب نمود. در سال ۱۵۵۳ که جنگ علیه ایران آغاز شده بود و رستم پاشا فرماندهی کل سپاه را در این لشکرکشی بر عهده داشت، دسیسه‌چینی بر ضد مصطفی آغاز شد. رستم یکی از معتمدترین یاران سلطان را نزدش فرستاد تا به او گزارش دهد که چون سلیمان شخصاً در مقام فرماندهی سپاه قرار نگرفته‌است، سربازان ارتش به این فکر افتاده‌اند که زمان نشستن شاهزاده‌ای جوان بر تخت سلطنت فرا رسیده‌است و همزمان شایعاتی را پراکند که مصطفی واکنش مثبتی نسبت به این ایده نشان داده‌است. سلیمان که این ماجرا را باور کرده و به شدت برآشفته شده بود، در راه بازگشت از ایران در درهٔ ارغلی مصطفی را به چادرش احضار کرد و تصریح نمود که «او خواهد توانست خود را از اتهامات وارده مبرا سازد و در این صورت دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد».

مصطفی با یک دوراهی روبه‌رو شده بود و می‌بایست بین رفتن یا نرفتن یکی را انتخاب می‌کرد: یا در پیشگاه پدرش حاضر می‌شد و خطرش را نیز به جان می‌خرید و یا به احضاریهٔ سلطان بی‌اعتنایی می‌کرد که در این صورت به خیانت متهم می‌شد. مصطفی با اطمینان از آنکه در پناه ارتش به او آسیبی نخواهد رسید، تصمیم گرفت در پیشگاه پدر حاضر شود. بوسبک که ادعا می‌کند شرح حادثه را از یک شاهد عینی شنیده‌است، آخرین لحظات زندگی مصطفی را توصیف می‌کند. به محض آنکه مصطفی قدم در چادر سلطان گذاشت، خواجگان سلیمان به او حمله‌ور شدند. شاهزادهٔ جوان سرسختانه از خود دفاع می‌کرد. سلیمان که از پشت پردهٔ کتانی چادر شاهد ماجرا بود «خشم و نگاه‌های تهدیدآمیز خود را نثار خواجگان لال خویش می‌کرد و به آنان عتاب می‌زد که چرا در کشتن مصطفی به خود تردید راه داده‌اند. خواجگان سلیمان که ترس را احساس کرده بودند، تلاششان را دوچندان کردند و مصطفی را به‌شدت به زمین کوبیدند، زه کمان را به دور گردنش انداختند و او را خفه کردند».

جهانگیر که از شنیدن خبر مرگ برادر به‌شدت اندوهگین شده بود، در غم فراغ او چند ماه بیشتر دوام نیاورد و مرد. در نتیجه از میان پسران سلیمان تنها بایزید و سلیم زنده مانده بودند که هر کدام بر قسمتی از امپراتوری پدر فرمانروایی می‌کردند. با این همه، تنها پس از گذشت چند سال بین دو برادر نزاعی خونین درگرفت. هر دو برادر از جانب حامیان وفادار خود پشتیبانی می‌شدند. در نهایت در سال ۱۵۵۹ سلیم با کمک سپاه پدر توانست در قونیه بایزید را شکست دهد. بایزید در پی شکست از برادر، به همراه چهار پسرش به دولت صفویه پناه آورد. پس از انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک، سلطان از شاه صفوی خواست که پسرش، بایزید، را یا مسترد کند و یا اعدام. بدین ترتیب، سلیم تنها وارث تاج و تخت سلطنتی شد. در سال ۱۵۶۶ سلیمان به مجارستان لشکر کشید اما پیش از آنکه شاهد پیروزی در نبرد سیگتوار باشد در ۵ یا ۶ سپتامبر همان سال درگذشت.


میراث


گسترش قلمرو عثمانی تا سال ۱۶۸۳ ادامه یافت. فتوحات سلیمان در تصویر با رنگ صورتی مشخص شده‌است.

در زمان مرگ سلیمان، امپراتوری عثمانی یکی از قدرتمندترین امپراتوری‌های جهان بود. فتوحات سلیمان کنترل شهرهای مهم دنیای اسلام (مکه، مدینه، بیت‌المقدس، دمشق، و بغداد)، بسیاری از ولایات بالکان (امروزه تا سر حدات کرواسی و اتریش)، و باریکه‌های بزرگی از شمال آفریقا را به دست دولت عثمانی سپرده بود. پیشروی او در اروپا به ترکان عثمانی فرصت داده بود تا در موازنهٔ قدرت در اروپا نقش چشمگیری داشته باشند. در آن زمان، بوسبک، سفیر امپراتوری مقدس روم در قسطنطنیه، چنان تهدیدی از جانب امپراتوری عثمانی احساس می‌کرد که هشدار فتح قریب‌الوقوع اروپا را داد: «آن‌ها [ترک‌ها] ویژگی‌های یک امپراتوری مقتدر را دارند: قدرت و توان تحلیل‌نرفته، خو گرفتن به پیروزی، تحمل مشقت و کار سخت، اتحاد، نظم، صرفه‌جویی، و هوشیاری . . . آیا شکی می‌ماند که چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد؟ . . . وقتی ترکان با ایرانیان به توافق برسند، به ما حمله خواهند کرد در حالی که کل شرق را در حمایت از خود دارند و ما چقدر برای آن روز ناآماده‌ایم، حتی تصورش نیز هول‌انگیز است». حتی ویلیام شکسپیر سی سال پس از مرگ سلطان سلیمان، در نمایشنامهٔ تاجر ونیزی از او به عنوان اعجوبه و نابغهٔ جنگی یاد می‌کند.

با وجود این، میراث سلیمان تنها به کشورگشایی و لشکرکشی محدود نمی‌شود. ژان دو تِونو، جهانگرد فرانسوی، یک سده پس از مرگ سلطان در سفرنامه‌اش از «پایه‌ها و زیرساخت‌های مستحکم کشور در زمینهٔ کشاورزی، رفاه رعایا، وفور کالاهای اساسی، و وجود نظم و سازمان در دولت سلیمان» می‌نویسد. اصلاحاتی که سلیمان در سیستم حکومتی و قضایی کشورش به اجرا درآورد، بقای دولت عثمانی را تا مدت‌ها پس از مرگ او تضمین کرد؛ دستاوردی که سال‌ها طول کشید تا «جانشینان عیاش و مفسد او بر بادش دهند».

سلیمان با حمایت‌های خویش، عصر طلایی امپراتوری عثمانی را سرپرستی و هدایت کرد و دستاوردهای فرهنگی ترکان عثمانی در زمینه‌های معماری، ادبیات، هنر، الهیات، و فلسفه تحت زمامداری او به اوج خود رسید. امروزه افق تنگهٔ بسفر و بسیاری از شهرهای جمهوری ترکیه و عثمانی پیشین با شاهکارهای معمار سنان زینت داده شده‌اند. یکی از شاهکارهای او مسجد سلیمانیه است که سلیمان و سوگلی‌اش، خرم، در آن آرمیده‌اند. اجساد آنان در توربه‌هایی جداگانه و چسبیده به مسجد دفن شده‌است.

 تصویر سمت راست: (Halit Ergenç) حالیت ارگنچ در نقش سلطان سلیمان

نصویر سمت چپ : سلطان سلیمان عثمانی

 

سلطان سلیمان عثمانی

 

خرم سلطان که بود:

منابع سدهٔ شانزدهم عثمانی دربارهٔ نام او به هنگام دوشیزگی سکوت کرده‌اند اما چندین سده بعد در روایت‌های مردمی اوکراین که اولین بار در سدهٔ نوزدهم ثبت شده‌اند، از او با نام آناستازیا یاد شده‌است و طبق روایت‌های لهستانی، نام او الکساندرا لیسوفسکا بوده‌است.

در زبان‌های اروپایی از او بیشتر با عنوان روکسلانا نام برده‌اند و در ترکی با عنوان خرم و در عربی با عنوان کریمة‎.


سال‌های آغازین

بنا بر منابع اواخر سدهٔ شانزدهم و اوایل سدهٔ هفدهم، چون ساموئل تواردوسکی، شاعر لهستانی که دربارهٔ خرم سلطان در ترکیه به تحقیق و پژوهش پرداخته‌است، خرم احتمالاً دختر کشیشی ارتودکس از اوکراین بود. او در روهاتین، در ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی لووف زاده شد. در دههٔ ۱۵۲۰ در یکی از یورش‌های مکرر تاتارهای کریمه به آن منطقه، اسیر و برده شد. احتمالاً ابتدا به بازار برده‌فروشان کافا و سپس به قسطنطنیه منتقل شد و از آنجا برای حرم‌سرای سلطان انتخاب شد.


زندگی با سلطان


او به‌سرعت مورد توجه سلطان قرار گرفت و حسادت رقبایش را برانگیخت. یک روز سوگلی سلطان، ماه‌دوران (همچنین معروف به گلبهار)، به‌شدت با او درگیر شد و به‌سختی او را کتک زد. سلطان سلیمان که از این قضیه دل‌آزرده شده بود، ماه‌دوران را به همراه شاهزاده مصطفی به مانیسا تبعید کرد. تبعید او در ظاهر به دلیل رسم سنتی تربیت ولیعهد در شهری دیگر، انجام گرفت ولی واقعیت چیز دیگری بود. با رفتن ماه‌دوران، خرم به سوگلی بی‌رقیب سلطان یا خاصگی سلطان تبدیل شد. سال‌ها بعد، به دلیل ترس از شورش (ترسی که احتمالاً خرم سلطان به آن دامن زده بود)، سلطان سلیمان دستور داد تا پسرش مصطفی را خفه کنند و به قتل برسانند. پس از مرگ مصطفی، گلبهار موقعیتش در کاخ به عنوان مادر ولیعهد را از دست داد و به بورسا رفت.

نامه‌ای که خرم‌سلطان به سیگیسموند دوم اوگوستوس، پادشاه لهستان نوشت و بر تخت سلطنت نشستن را به او تبریک گفت.



نفوذ خرم بر سلطان به‌سرعت افسانه‌ای شد. او برای سلطان شش فرزند به دنیا آورد: مهرماه، سلیم، بایزید، عبدالله، جهانگیر، و محمد. با زیر پا گذاشتن عادات و رسومات پیشین، خرم در نهایت از بردگی خارج شد و به بنده‌ای آزاد و همسر نکاحی سلطان بدل شد. بدین ترتیب سلیمان قانونی، اولین سلطان امپراتوری عثمانی پس از اورخان غازی شد که همسری رسمی اختیار می‌کرد. با این ازدواج، موقعیت خرم سلطان در کاخ افزایش یافت و در نهایت با اعمال نفوذ، پسرش سلیم را بر تخت حکومت نشاند. همچنین خرم به عنوان مشاور سلطان در امور کشوری عمل می‌نمود و احتمالاً بر امور خارجی و سیاست‌های بین‌المللی امپراتوری عثمانی نیز اعمال نفوذ می‌کرد. دو نامه‌ای که خرم به سیگیسموند دوم اوگوستوس، پادشاه لهستان نوشته بود، هم‌اکنون نیز موجودند و در طول حیات او، روابط امپراتوری عثمانی با دولت لهستان صلح‌آمیز بود. برخی از مورخین اعتقاد دارند که خرم سلطان با استفاده از قدرت سلطان سلیمان، حمله‌های مکرر تاتارهای کریمه به زادگاهش که برای گرفتن برده انجام می‌گرفت را کنترل کرده بود.

 

مریم اوزرلی (Meryem Uzerli) بازیگر نقش خرم سلطان یا در اصل هورم سلطان (Hürrem Sultan) متولد و بزرگ شده هامبورگ آلمان از پدر ترک و مادر آلمانی می‌باشد

 

 تصویر سمت راست : (Hürrem Sultan) خرم سلطان واقعی

تصویر سمت چپ : مریم اوزرلی (Meryem Uzerli) بازیگر نقش خرم سلطان

 

 

مریم اوزرلی (Meryem Uzerli) بازیگر نقش خرم سلطان

 

 

(Hürrem Sultan) خرم سلطان واقعی

 

حریم سلطان دیگر پخش نمی شود!

 

معاون حزب حاکم عدالت و توسعه گفته است: درخواستی به مجلس ارائه شده است که در صورت تصویب آن پخش سریال "حریم سلطان" از سال ۲۰۱۳ در این کشور ممنوع خواهد شد. اوکتای سارال در یک برنامه زنده تلویزیونی از بررسی این طرح در مجلس ترکیه در سال ۲۰۱۳ خبر داد.


به گزارش حریت، او در این برنامه تلویزیونی تاکید کرد :"پخش حریم سلطان از سال ۲۰۱۳ متوقف خواهد شد."

چندی پیش رجب طیب اردوغا انتقادات فراوانی نسبت به چهره ترسیم شده از زندگی سلطان سلیمان عثمانی کرد وی گفته بود:" ما به سازندگان این سریال هشدار می دهیم و منتظر اتخاذ تصمیمات قضایی می مانیم." انتقادات اردوغان از این سریال بازتاب فراوانی در رسانه ها و همچنین انتقادات حزب مخالف یعنی حزب جمهوری خواه در ترکیه را به دنبال داشت.

طبق گفته اوکتای سارال، ممنوعیت پخش سریال حریم سلطان هیچ ربطی به اظهارات اردوغان ندارد و این تصمیمی است که از مدت ها پیش اتخاذ شده بود. "ما این پیشنهاد را به خاطر اظارات اردوغان ارائه نکرده ایم؛ این موضوع به خاطر شکایات مردمی در دستور کار ما قرار گرفت."

وی همچنین گفت که این طرح در حزب مخالف، یعنی حزب ملی ترکیه طرفدارنی دارد. به گفته سارال مطابق این قانون، راه به فیلمسازان ترکی برای ساخت سریال ها مطابق با ساختار خانواده ها و ارزش های اخلاقی نشان داده خواهد شد. به گزارش افکار نیوز به نقل از حریت، ترکیش ایرالاین، پخش سریال حریم سلطان را بعد از اظهارات اردوغان متوقف کرده اند.

یکی از مسئولان هواپیمایی ترکیه گفت:" ما سریال حریم سلطان را نمایش می دادیم تا اینکه نظرمان بعد از اظهارات انتقاداتی اردوغان تغییر کرد." با این حال این سریال یک صفحه از آگهی های مجله پروازی ترکیه را تشکیل می دهد. این مسئول ترکیش ایرلاین در ان مورد گفت:"این مجله قبل از اظهارات اردوغان پخش شده بود."


سریال حریم سلطان، به بررسی زندگی شخصی سلطان سلیمان و عشق او به یک زن به اسم خرم سلطان می پردازد. در این سریال زندگی شخصی سلطان سلیمان و حریم او به نمایش درآمده است که منتقدان معتقدند این سریال با نشان داده چهره ای مسخره از زندگی سلطان سلیمان تاریخ ترکیه را منحرف کرده اند.

تاثیر سریال «حریم سلطان» بر رابطه 2 کشور

 
سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها. 
 
او طرفداران بسیاری از دور و نزدیک ترکیه دارد. به گفته تحلیلگران شهرت سلیمان همچنین بخش مهمی از رابطه خارجی ترکیه با بالکان را به شکلی غیر‌رسمی شکل داده است.
 
 حالا سریال «حریم سلطان» براساس زندگی عشقی سلیمان و علاقه او به خرم،‌زنی که از بردگی به همسری پادشاه می‌رسد، به موفقیتی عجیب در ترکیه و بالکان رسیده است. فصل اول سریال سال 2011 روی آنتن رفت و این روز‌ها فصل سوم آن پخش می‌شود. 
 
 
اما این سریال چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟ بیر گول دمیرتاس، متخصص امور بالکان در دانشگاه TOBB در آنکارا معتقد است: «روابط ترکیه با کشور‌های همسایه‌اش دیگر فقط در سطح کشوری شکل نمی‌گیرد، بلکه جوامع مختلف و شخصیت‌های مختلف غیر‌‌سیاسی دو کشور نیز با هم ارتباط برقرار می‌کنند.»
 
این استاد دانشگاه افزود در گذشته امپراتوری عثمانی در تاریخ اغلب کشور‌های بالکان «برگی سیاه» بود، اما «حریم سلطان» به مردم این فرصت را داده تا از منظری دیگر تاریخ مشترک خود را ارزیابی کنند.
 
مالیشا می‌یوویچ، از مدیران یک انتشارات در صربستان معتقد است: سلطان سلیمان حالا مدرن شده است. کل منطقه این سریال را نگاه می‌کنند و در مورد این پادشاه کتاب می‌خوانند، پادشاهی که تنها یک زن را دوست داشت و دنیا زیر یوغش بود. 
 
به این می‌ماند که ترکیه موفق شد مانند گذشته با این سریال کل منطقه را دوباره زیر سلطه خود بگیرد و حسن نوستالژی مردم بالکن را برای گذشته‌ای نه چندان شیرین دوباره زنده کند.»
 
با اینکه سنت سفر مردم بالکان به استانبول به سال‌های دور برمی‌گردد، اما از زمان پخش سریال بر تعداد مسافران بالکان - استانبول افزوده شده است. طبق آمار این روز‌ها 50 درصد مسافران بالکان به ترکیه از طرفداران پروپاقرص سریال هستند. به گفته راهنماهای گردشگران در طی سفر اغلب بالکانی‌ها در مورد سریال و میراث سلیمان صحبت می‌کنند. 
 
عجیب اینجاست که سریال موجب شده است مردم بالکان متوجه شباهت‌های بسیار خود با ترک‌ها شوند،‌امری که تا چندی پیش منکر آن بودند. به نظر می‌رسد با اینکه عده‌ای از پخش سریال خشونت نیستند، اما «حریم سلطان» موفق شده است بهتر از هر سفیر صلح دیگری برگ سیاه حکومت عثمانی در بالکان را تا حدودی از خاطره‌ها بیرون براند.
 
هفته نامه آسمان
 

«حریم سلطان» دوباره بازگشت!

 

در حالیکه انواع گمانه‌زنی در باره توقف پخش شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبانی که به دلیل پخش سریال جنجالی ترکی «حریم سلطان» با واکنش‌هایی مواجه شده بود، ادامه داشت این شبکه مجددا و بی سر و صدا فعالیت خود را از سرگرفت!

 

 
 

 

به گزارش کافه سینما از بعداز ظهر امروز پنجشنبه، بار دیگر شبکه جم در ماهواره پخش خود را آغاز کرد! برخی سایت‌های مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی در همین رابطه خبر داده‌اند که دیگر شبکه‌های این رسانه نیز قرار است به روال عادی برنامه‌های خود بپردازند.

 
 همین گزارش‌ حاکیست ادامه سریال حریم سلطان نیز قرار است از همین شبکه پخش شود! گفتنی اینکه این سریال با انتقادات فراوانی در ترکیه مواجه شد به گونه ای که سازنده آن نیز در زیر همین فشارها اعلام کرد که قسمت های بعدی و طولانی آن به شکل خلاصه شده تهیه تا این سریال جنجالی سریعتر پایان یابد!

 

تصویر واقعی زنان دربار عثمانی + تصویر طراحی شده برای حریم سلطان

پوشش واقعی زنان در دربار عثمانی و تصور خیالی کارگردان و فیلمنامه نویس «حریم سلطان» از دربار عثمانی. تصویر مستند را با لباس طراحی شده برای مجموعه را مقایسه کنید

 

 

بینندگان حریم سلطان بخوانند!

 
طبق بررسی‌های علمی، مخاطبان سریال‌های تاریخی و در سطح گسترده‌تر، سریال "حریم سلطان" کاملا به این موضوع واقفند که این سریال بیش از اینکه یک سریال مبتنی بر واقعیت باشد، بر اساس داستانهای تخیلی ساخته شده است. و مردم ترکیه در حال حاضر در مورد سریال‌های تاریخی و مستند این کشور دچار تردید شده‌اند.

 

 

استاد تاریخ دانشگاه ترکیه: سریالهای تاریخی ترکیه واقعی نیستند!

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به موضوع بالا اذعان کرده است. ارهان افیونچو، یکی از پروفسورهای هیئت علمی موسسه عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورک که مشاور سابق سریال "حریم سلطان" نیز بوده است، می‌گوید: سریالهای تاریخی ترکیه کاملا با واقعیت متفاوت هستند.

 

وی ضمن انتقاد از سریال‌های تاریخی تولیدشده در این کشور این نکته را یادآور شد که ساخت سریال‌های تاریخی در کشورش کمی دشوار است.

 

مشاور سابق سریال "حریم سلطان" در یک نشست تخصصی گفت: سریال‌های تاریخی علاوه بر یک بعد واقعی، یک بعد تخیلی هم دارند. شما برای ساخت بعد تخیلی این سریال‌ها به تفکر بیشتری نیاز دارید؛ چرا که باید یک داستان خلق کنید.

از سوی دیگر واقعیت‌های سیاسی را می‌دانید و باید آن‌ها را به سریال در حال ساخت اضافه کنید. اما کسی نمی‌داند که سلطان زنانش را چگونه به دست می‌آورد و روزمرگی خود را چگونه سپری می‌کرد و به همین دلیل است که شما باید داستان پردازی کنید؛ چیزی که ما در "حریم سلطان" انجام دادیم. در ابتدا بحث بر فرستادن سلطان این سریال، به سفرهای باشکوه بود و من قسمت سفرها را به سریال اضافه کردم اما نکته جالب این بود که تعداد مخاطبان و رتبه سریال در این قسمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

 

وی به علاقه‌نداشتن مخاطبان به سریال‌های تاریخی ساخته شده توسط شبکه TRT ترکیه هم اشاره کرد و گفت : مردم از سریال‌های تاریخی بقیه شبکه ها انتقاد می‌کنند درحالیکه حاضر به تماشای سریال‌های تاریخی این شبکه نیز نیستند و این چیزیست که مرا متعجب می‌کند!

 

به عقیده علی آکشل، یکی دیگر از استادان حاضر در این نشست، تخیلات جزء جدانشدنی سریال‌های تاریخی هستند اما باید توجه داشت که تخیلات داستانی سریال‌های تاریخی، نباید در تضاد با واقعیت‌ها، آداب و رسوم و سنن و آیین‌ها باشند.

 

این استاد دانشگاه در مورد سریال"حریم سلطان" گفت: باید به بخش محرمانه زندگی خصوصی احترام گذاشت. در غیر این صورت، این بی‌احترامی به زندگی خصوصی سلطان عثمانی است. در مستندات هیچ تخیلی وارد نیست اما بسیاری از سریال های تاریخی ترکیه، داستانی هستند نه مستند.

 

داستان‌پردازی‌های سلطان عثمانی درباره ایران!

 

ظاهرا در دومین قسمت سری جدید این سریال، نکات توهین‌آمیزی به ایران نسبت داده می‌شود که بی‌ارتباط با وضعیت روابط اخیر ایران و ترکیه نیست.

 

در قسمت‌های جدید سریال دختری به اسم فیروزه که ایرانیست، به عنوان یکی از زنان حرمسرای سلطان ترک انتخاب می شود! سلطان سلیمان این فیلم، در حالی ایران را دیار عجم خطاب می‌کند که گستردگی امپراتوری ایران در آن زمان بر هیچ‌کس پوشیده نبوده است. بگذریم از اینکه اصلا در دربار این سلطان عثمانی نامی از فیروزه ایرانی آن هم به عنوان زن حرمسرا دیده نمی‌شود.

 

 

هدف از پخش این سریال ضدایرانی چه بود؟

 

 

آنطور که تاریخ می‌گوید عثمانی‌ در زمان خود یکی از بزرگترین امپراتوری‌ها بوده است. تاریخ در مورد کلیات عثمانی به توافق رسیده است. اما به نظر می‌رسد این سریال بیش از اینکه به واقعیات توجه کند در خدمت سیاست خارجی ترک‌ها در دوره کنونی قرار دارد تا دوره عثمانی. در حال حاضر رابطه ایران و ترکیه تحت تاثیر مسائلی خاص قرار گرفته است. شاید بتوان گفت غیرواقعی بودن قسمت ضدایرانی این سریال مربوط به عقده‌گشایی آنها در مورد روابط کنونی باشد و آنچه دولت عثمانی نتوانست به آن برسد.

 

البته ایران تنها کشوری نیست که مورد هجوم سریال واقع شده. بلکه یونان نیز از این سریال انتقاداتی کرده است. ترکیه در حال حاضر بر سر مساله قبرس با یونان مشکل دارد. "حریم سلطان" توانست آرزوهای ترک‌ها در قبال یونان را نیز تحقق بخشد و حرص چند ساله خود را بر سر یونان خالی کند.

 

اعتراض ترک‌ها نسبت به سریال

 

اعتراضاتی که نسبت به این سریال صورت گرفته تنها به خارج از ترکیه محدود نیست. با اینکه علاوه بر ایران، یونانی‌ها نیز انتقاداتی به آن داشته‌اند، خود مردم ترکیه نیز از این سریال چندان رضایت نداشتند. مردم ترکیه معتقد بودند سلطان این سریال به صورت شرم‌آوری به نمایش درآمده است. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا می‌کند که بیش از ۷۰ هزار شکایت درباره این سریال دریافت کرده‌ است.

 

گفته می‌شود رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم نمایش این سریال را به دلیل «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم کرده است.

 

و اما ایرانی‌ها

 

با اینکه نوهین به ایران و ایران در این فیلم کاملا مشهود است، بسیاری از ایرانیان بی‌صبرانه داستان این سریال را دنبال می‌کنند. ناسیونالیست‌های دوآتشه ایرانی نیز که کوروش و پادشاهان ایرانی را همواره افتحار ایران می‌دانند، در برابر این سریال سکوت کرده و در برابر خدشه وارد کردن به سلطان صفوی هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند!

 

در حالی که خود مردم ترکیه که از خوشگذرانی سلطان عثمانی در سریال به ستوه آمده‌اند، ایرانی‌ها در برابر تخیلات این سریال، دنبال کردن آن را انتخاب کرده‌اند.

 

هرچند این سریال غیرواقعی است اما کارکرد رسانه ملی در برابر شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای به حدی ضعیف شده است که بسیاری از مردم سریال‌های دروغین ضدایرانی را به سریال‌های تلویزیون داخل ترجیح داده‌اند!

 

طنز؛ طرز تهیه حریم سلطان!

این سریال بنا به گفته راویان شیرین سخن برگرفته از دل تاریخ است که در این صورت باید تاریخ ترکیه را بالای سر قرار داد و به آن احترام فراوان گذاشت اما تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد در آن برهه از تاریخ بانوان عثمانی تا سایه پوشیده بودند و چیزی که شما در تصاویر موجود می بینید، خطای دید و یا سرابی بیش نیست.


تولید سریال های مفهومی و معناگرایی چون «حریم سلطان» به خوبی نشان می دهد برادران ما در کشورهای دوست و برادر و همسایه – ترکیه – تا چه اندازه به ذائقه مخاطب ایرانی نزدیک شده اند و چه راهکارهایی را برای جذب حداکثری که خواسته اصلی مسئولین کشور ترکیه است به کار می گیرند.

 


این سریال بنا به گفته راویان شیرین سخن برگرفته از دل تاریخ است که در این صورت باید تاریخ ترکیه را بالای سر قرار داد و به آن احترام فراوان گذاشت اما تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد در آن برهه از تاریخ بانوان عثمانی تا سایه پوشیده بودند و چیزی که شما در تصاویر موجود می بینید، خطای دید و یا سرابی بیش نیست.

 


طنز، طرز تهیه حریم سلطان!

 

مواد لازم:

- بانوان زیبا و به چشم خواهری درجه یک: 5 عدد

- بانوان زیبا و به ناچار درجه دو: 30 عدد

- بانوان زیبا و جهنم و ضرر درجه سه: 60 عدد

- بانوان باری به هر جهت: 120 عدد

- بانوان متعادل کننده: 5 عدد

- بانوان متحرک: 16 عدد

- بانوان ایستا: 320 عدد

- بانوان فضول و خبرچین، در عین حال زیبا: به اندازه رفع نیاز مخاطب

- بانوی سیخ کننده موی سر: یک عدد

- سنبل خان: یک فقره

- سلطان مفت خور برای هضم بانوان: یک عدد

- وزیر اعظم: یک عدد مشکوک به خیانت

- مادر سلطان، حامی جمعیت هضم بانوان: یک عدد

- بانوبیار دربار: یک عدد

- مرد: به تعدادی که جلوی دست و پای بانوان را نگیرند.

- عاشق سینه چاک همسر سلطان که سرش به شدت می خارد: یک عدد

- حیاط خلوت: به گستردگی حرمسرا

 


رده سنی مخاطب:

 


- 2 تا 170 ساله ... هر چه پیرتر، پی گیرتر

 


طرز تهیه:

 


1- ابتدا تعدادی بانوی درجه سه را که انصافا سازمان استاندارد در حقشان کوتاهی کرده را توی فیلمنامه می ریزیم و به آن قسمت حرمسرا می گوییم. دوستان عزیز حتما حواسشان باشد که به این قسمت نمک اضافه نکنند و شورش را درنیاورند، هر کسی نمک بیشتری خواست سر سفره خودش اضافه می کند.

 


2- بعد از یک ساعت که اینها را با سر و وضعی نامناسب – ولی باب طبع – خوب پخت دادیم، سلطان سلیمان را برای کاهش و متعادل کردن بار زیبایی فیلم پرت می کنیم توی متن، بقیه اش را خودش می داند چه کار کند.

 


نکته: دوستان گلم، عزیزهای درون منزل، خیلی حواسشان باشد این تعداد زن زیبا را همینطور بی هدف ول نکنند توی متن؛ رادیاتور ماشین باشد داغ می کند، آدمیزاد که جای خودش را دارد و جایزالخطا هم هست تازه!

 

 


3- این قسمت را نمی شود نوشت اما شما که بچه نیستید، خودتان می دانید چی می خواهیم بگوییم.

 


4- همسر سلطان که از نظر درجه کیفی با پارتی بازی در رده دوم قرار دارد را در گوشه ای از متن با کامیون خالی می کنیم و اگر فرصتی دست داد با همان کامیون از رویش رد می شویم اما متاسفانه در آن برهه زمانی که ایشان مادر شاهزاده است امکانش نیست. با همسر سلطان به ناچار می سوزیم و می سازیم.

 


5- تا مخاطب از دستمان نپریده و شبکه را عوض نکرده، بانوان زیبا و به چشم خواهری درجه یک را بی محابا می ریزیم توی متن تا با تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، مصرف شام ایرانی جماعت به شدت کاهش پیدا کند. آشپزان عزیز خواهشا در مصرف بانو حساسیت به خرج ندهند. مال پدرتان که نیست، سفره سلطان سلیمان است. تازه ابتدای سلطنتش هم به مردم ترکیه قول داده بود که بانوان را سر سفره های آنها بیاورد؛ چون آن زمان ها بانوان خیلی سخت راضی می شدند سر سفره بیایند و بیشتر توی آشپزخانه بودند با آن حالشان.

 


6- شاید کافی به نظر برسد اما تا اینجای کار این سریال تنها برای آقایان جذابیت داارد که در انتخاب شبکه متاسفانه صاحب رأی و نظر نیستند. محققان ترک تبار برای راضی نگه داشتن بانوان که استثنائا پیرو آن رضایت آقایان نیز حاصل می شود به این نتیجه رسیدند که باید دو زن – ترجیحا هوو – به جان یکدیگر بیفتند و از خجالت هم دربیایند. کلا خانم ها چون با اینجور درگیری ها همذات پنداری می کنند و به یاد منازعات خانوادگی با جاری و ماخدر شوهر و خواهر شوهر می افتند، به شدت به سریال فوق علاقه مند می شوند و هر یک بنا به خصوصیات اخلاقی که دارند به یکی از طرفین درگیری علاقه مند می شوند.

 


7- بانوان دیگری که قبل از شروع برنامه خوب ورز داده شدند را برای اضافه شدن به درگیری و مورد توجه قرار گرفتن سلطان به آرامی وارد قصه می کنیم.

 


8- کوفتش بشود ما که راضی نیستیم.

 


9- برای جلوگیری از عوض شدن ناگهانی ذائقه بانون و تعویق کانال و ترجیح دادن تماشای رقابت فوتبال بین اینتراخت فرانکفورت با راپیدوین اتریش، موقتا مقداری از بحث اصلی دور می شویم و مقادیری جنگ و خونریزی به متن اضافه می کنیم. حتما حواستان باشد در خلال پخش این جنگ ها به هیچ عنوان از بحث شیرین درگیری در حرمسرا و گیس و گیس کشی غافل نمی شویم، بلکه فقط خودمان را می زنیم به غفلت تا کار خوب از آب دربیاید.

 


10- در قابلمه را می بندیم و آن را به مدت نیم ساعت در مایکروفر قرار می دهیم.

 


11- سریال ما آمده ست و امیدواریم توفیقی نصیبتان شود که بدون حضور خانواده موفق به تماشای آن بشوید. اسپانسرهای این سریال بابت تماشای آن از شما تشکر می کنند.

منبع:  مجله خط خطی

حریم سلطان به دنبال چیست؟

 

اعتدال: پارلمان ترکیه به زودی به لایحه‌ای رسیدگی می‌کند که هدف آن توقف پخش سریال "عصر پرشکوه" است. این سریال پرطرفدار به زندگی سلیمان اول، سلطان پرافتخار عثمانی می‌پردازد، اما بسیاری عقیده دارند که این سریال واقعیات تاریخی را به شدت تحریف کرده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ملیت،اوکتای سارال، نماینده استانبول از حزب حاکم "عدالت و توسعه" با ارائه لایحه‌ای به پارلمان ترکیه توقف پخش سریال "عصر پرشکوه" (که در ایران با عنوان "حریم سلطان" شناخته می شود) را خواستار شده است. آقای سارال عقیده دارد که این سریال "توهین به ارزش‌های ملی و موازین اخلاقی" است. او به شبکه خبری الجزیره اطمینان داده که نمایندگان پارلمان به طرح او رأی خواهند داد و پخش سریال در سال ۲۰۱۳ متوقف خواهد شد.
به گفته اوکتای سارال پارلمان ترکیه در اولین روزهای سال آینده درباره ممنوعیت پخش سریال سلطان سلیمان تصمیم خواهد گرفت. او همچنین گفته است که ممنوعیت پخش این سریال "باید به فیلمسازان ما درسی بدهد تا در کارهای خود به موازین خانوادگی و ارزش‌های اخلاقی" احترام بگذارند.

پیش از این رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به شدت از این سریال انتقاد کرده بود، اما آقای سارال گفته است که لایحه پیشنهادی او به انتقادات نخست وزیر ترکیه ارتباطی ندارد بلکه به خاطر ناخرسندی گسترده از سریال در میان مردم، تدوین شده است. به گزارش رسانه‌های جمعی در ترکیه هزاران نفر علیه این سریال به دادگاه شکایت کرده‌اند.
گفته می‌شود که غیر از نمایندگان اسلام‌گرای وابسته به "حزب عدالت و توسعه" بسیاری از نیروهای ملی‌گرا نیز با ممنوع شدن سریال "عصر پرشکوه" موافق هستند، زیرا عقیده دارند که این سریال تصویری مخدوش از سلطان عثمانی ارائه داده است.

انتقاد نخست وزیر
پخش سریال "عصر پرشکوه" نزدیک دو سال پیش شروع شده و تاکنون بیش از صد قسمت از آن پخش شده است. پخش سریال از آغاز با انتقادات فراوان روبرو بود. رسانه‌های جمعی ترکیه درباره جنبه‌های گوناگون این سریال پرخرج و جنجالی مطالب بیشماری منتشر کردند. تنها با انتقادات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر بود که پخش این سریال به موضوعی سیاسی بدل شد.

رجب طیب اردوغان روز ۲۵ نوامبر در انتقاد از این سریال گفت: «ما هرگز چنین پدرانی نداشتیم و سرزمین ما هم هرگز چنین سلطانی نداشته است.»

اردوغان که در مراسم گشایش "هفته نوسازی" سخن می‌گفت، سازندگان سریال را به ناآگاهی از تاریخ ترکیه متهم کرد و افزود: «برخی مدعی هستند که ما در تاریخ کشورمان جز جنگ و لشکرکشی و توطئه و متأسفانه یک حرمسرای بزرگ چیزی نداشته‌ایم. بیگانگان می‌توانند تاریخ ما را هرجور که دلشان خواست تعریف کنند، اما ما باید تاریخ و تمدن خودمان را درست بشناسیم و درست معرفی کنیم. این تاریخ باید راهنمایی برای ساختن آینده باشد.»
اردوغان وعده داد که برای جلوگیری از ادامه نمایش سریال "حریم سلطان" تصمیمی قانونی گرفته شود. او هشدار داد: «این باید درسی باشد برای کسانی که ارزش‌های ما را به بازی گرفته‌اند.»

برخی از گروه‌های سیاسی و محافل فرهنگی اردوغان را متهم کردند که با دخالت در عرصه‌های فرهنگی، قصد دارد آزادی بیان هنری را محدود کند. پاره‌ای از مخالفان او گفتند که او با دفاع از سلطان سلیمان عثمانی بر آن است که اهداف سیاسی خود را در جامعه مطرح کند.

اما بسیاری از گروه‌ها و افراد نیز، به ویژه از دیدگاهی سنت‌گرایانه، از موضع نخست وزیر حمایت کردند. آخرین نمونه از این حمایت‌ها اقدام خطوط هوایی ترکیه است که به تازگی اعلام کرد پخش این سریال را از برنامه تلویزیونی هواپیماهای خود متوقف می‌کند.

سلطان پرشکوه
سلیمان اول، معروف به "سلطان محتشم" و سلیمان قانونی (۱۴۹۵ – ۱۵۶۶) دهمین امپراتور عثمانی است که از سال ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۶ به مدت ۴۶ سال بر آسیای صغیر حکومت راند. بسیاری از پیشرفت‌ها و افتخارات دولت عثمانی حاصل اقدامات و تلاش‌های او بود.

سلیمان در ۱۳ لشکرکشی بزرگ قلمرو عثمانی را از همه سو توسعه داد. در غرب بخش بزرگی از بالکان و شرق اروپا را فتح کرد و در سال ۱۵۲۸ تا دروازه‌های وین پیش رفت. در شرق در نبرد با پادشاهان صفوی، تبریز را فتح کرد و بر بغداد چیره شد.

سلیمان تنها فرماندهی بزرگ نبود، بلکه زمامداری توانمند و حاکمی دوراندیش شناخته می‌شود. او در سرزمین خود خواهان اصلاحات گسترده بود. بسیاری از مظاهر مدرن و ترتیبات نو در آبادانی و رشد و پیشرفت آسیای صغیر، دولت سلف ترکیه امروزی، به نام او ثبت شده است. از دوران حکمرانی او صدها جاده، مسجد، کاروانسرا، شبکه آبیاری و پل به یادگار مانده که بسیاری از آنها تا امروز مورد استفاده است.

او از نظر فرهنگی نیز حاکمی استثنائی بود، به ادبیات عشق می‌ورزید، شعر می‌سرود، به چند زبان سخن می‌گفت و به پیشرفت صنعت و هنر علاقه داشت.

"سلطان" دروغین
به نظر منتقدان سریال "حریم سلطان" تصویر نادرستی از سلیمان ارائه می‌دهد، زیرا بیش از آن که به کارها و دستاوردهای سیاسی و مدنی این "سلطان محتشم" بپردازد، او را مشغول کامرانی و خوش‌گذرانی نشان می‌دهد.

در سریال، مراسم و تشریفات و روابط اشرافی دربار سلیمان کمابیش مشابه دربارهای بزرگ اروپایی آن دوران تصویر شده است. به علاوه، درباریان و اطرافیان سلطان پیوسته در حال توطئه و دسته‌بندی هستند و "خرم سلطان" همسر سلیمان در این ماجراها نقش مرکزی دارد. سریال به این "سلطانه" پروبال زیادی می‌دهد و از ماجرای عشق او و سلطان افسانه‌ها می‌سازد.

سلطان سلیمان مانند همه پادشاهان عثمانی حرمسرایی بزرگ داشت، اما به گواهی تاریخ، آشنایی و ازدواج او با کنیزی "فرنگی" زندگی او را دگرگون کرد. در سریال بسیاری از ماجراهای مرموز و توطئه‌های عجیب دربار به این پریروی فتنه‌انگیز نسبت داده می‌شود.

واقعیت این است که او دختری مسیحی و از تبار اوکراینی یا لهستانی بود به نام رکسانا و با نام تعمیدی آناستازیا یا الکساندرا. او که در جنگی به اسارت گرفته شده بود در استانبول به عنوان کنیزی عادی به دربار سلیمان راه یافت. پادشاه که جوانی ۲۵ ساله بود، به این کنیز زیبا دل بست. کنیز مسلمان شد و "خرم سلطان" نام گرفت. چیزی نگذشت که او به مدد زیبایی خیره‌کننده و البته تیزهوشی و زیرکی دل و دین از شاه ربود، نخست بانوی سوگلی حرمسرای او شد و سپس به عقد شرعی او در آمد و برای او پنج فرزند به دنیا آورد.

به سریال انتقاد می‌‌شود که تصویری فریبنده و دروغین از زنان دربار عثمانی ارائه داده است. در سریال زنان قدرت و نفوذی دارند که حتی در ترکیه امروز نیز به آن نرسیده‌اند.

برخی از دولتمردان و همچنین برخی از مراجع دینی ترکیه انتقاد می‌کنند که سریال از سلطان سلیمان تصویری مخدوش ارائه داده است. گفته می‌شود که او سی سال از زندگی خود را در لشکرکشی و جهانگشایی گذراند و وقت زیادی برای عیش و عشرت نداشت. اما سلطانی که در سریال دیده می‌شود بیشتر در حرمسرا و بزم‌های شاهانه است تا در میدان رزم. به گواهی تاریخ سلطان سلیمان روی هم تنها یک سال و نیم از سلطنت ۴۶ ساله خود را در کاخ حکومتی در استانبول گذرانده است.

طرفداران پرشمار سریال می‌گویند که سریال با فیلم مستند تفاوت دارد و مجبور نیست عین واقعیات تاریخی را بازسازی کند. هدف سریال درس تاریخ نیست، بلکه سرگرم کردن مردم با ماجراهای دوران گذشته است.

برخی از منتقدان مرال اوکای، نویسنده فیلمنامه را متهم می‌کنند که برای جذاب کردن اثر خود از تحریف واقعیات تاریخی هیچ ابایی نداشته است. بدین ترتیب هر هفته میلیون‌ها نفر به تماشای سلطانی می‌نشینند که با این اوصاف هرگز وجود نداشته است!

به سازندگان فیلم خرده می‌گیرند که اگر آنها سریالی پرماجرا درباره پادشاهی خیالی و افسانه‌ای می‌ساختند، هیچ کس به آنها ایراد نمی‌گرفت، اما آنها نام و اعتبار یک قهرمان تاریخی را دستمایه کرده‌اند.

سریال "عصر پرشکوه" نه تنها در ترکیه، بلکه در بیش از سی کشور جنوب شرقی اروپا، آسیای میانه و برخی از کشورهای عربی و از چندین کانال ماهواره‌ای پخش می‌شود. وزارت فرهنگ ترکیه سریال را از موفق‌ترین کارهای تلویزیون این کشور می‌داند. برآورد می‌شود که این سریال در سراسر جهان بیش از ۱۵۰ میلیون تماشاگر ثابت دارد.

جنجال بر سر "حریم سلطان" در ترکیه

 پارلمان ترکیه به زودی به لایحه‌ای رسیدگی می‌کند که هدف آن توقف پخش سریال "عصر پرشکوه" (حریم سلطان) است.

به گزارش تابناک به نقل از بی بی سی ؛ اوکتای سارال، نماینده استانبول از حزب حاکم "عدالت و توسعه" با ارائه لایحه‌ای به پارلمان ترکیه توقف پخش سریال "عصر پرشکوه" را خواستار شده است.

سارال عقیده دارد که این سریال "توهین به ارزش‌های ملی و موازین اخلاقی" است.

او به شبکه خبری الجزیره اطمینان داده که نمایندگان پارلمان به طرح او رأی خواهند داد و پخش سریال در سال ۲۰۱۳ متوقف خواهد شد.

پیش از این رجب طیب اردوغان در انتقاد از این سریال گفته بود: «ما هرگز چنین پدرانی نداشتیم و سرزمین ما هم هرگز چنین سلطانی نداشته است.»

اردوغان که در مراسم گشایش "هفته نوسازی" سخن می‌گفت، سازندگان سریال را به ناآگاهی از تاریخ ترکیه متهم کرد و افزود: «برخی مدعی هستند که ما در تاریخ کشورمان جز جنگ و لشکرکشی و توطئه و متأسفانه یک حرمسرای بزرگ چیزی نداشته‌ایم. بیگانگان می‌توانند تاریخ ما را هرجور که دلشان خواست تعریف کنند، اما ما باید تاریخ و تمدن خودمان را درست بشناسیم و درست معرفی کنیم. این تاریخ باید راهنمایی برای ساختن آینده باشد.»

اردوغان وعده داد که برای جلوگیری از ادامه نمایش سریال "حریم سلطان" تصمیمی قانونی گرفته شود. او هشدار داد: «این باید درسی باشد برای کسانی که ارزش‌های ما را به بازی گرفته‌اند.»
برخی از دولتمردان و همچنین برخی از مراجع دینی ترکیه انتقاد می‌کنند که سریال از سلطان سلیمان تصویری مخدوش ارائه داده است. گفته می‌شود که او سی سال از زندگی خود را در لشکرکشی و جهانگشایی گذراند و وقت زیادی برای عیش و عشرت نداشت. اما سلطانی که در سریال دیده می‌شود بیشتر در حرمسرا و بزم‌های شاهانه است تا در میدان رزم. به گواهی تاریخ سلطان سلیمان روی هم تنها یک سال و نیم از سلطنت ۴۶ ساله خود را در کاخ حکومتی در استانبول گذرانده است.

این سریال نه تنها در ترکیه، بلکه در بیش از سی کشور جنوب شرقی اروپا، آسیای میانه و برخی از کشورهای عربی و از چندین کانال ماهواره‌ای پخش می‌شود. وزارت فرهنگ ترکیه، این سریال را از موفق‌ترین کارهای تلویزیون این کشور می‌داند. برآورد می‌شود که این سریال در سراسر جهان بیش از ۱۵۰ میلیون تماشاگر ثابت دارد.

قابل ذکر است پخش سریال "عصر پرشکوه" نزدیک دو سال پیش از پنجم ژانویه سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از صد قسمت از آن پخش شده است.

 

حریم سلطان، دروغی که 150 میلیون نفر باور کردند!

 
خبر داغ این بود: «دوبلورهای حریم سلطان دستگیر شدند»؛ این خبر را ابتدا خبرگزاری سینمای ایران مخابره کرد. در این خبر آمده بود: «بینندگان سریال تلویزیونی «حریم سلطان» از این پس باید این سریال را با زیرنویس فارسی یا به زبان اصلی ببینند چون دوبلورهای این سریال که در ایران اقدام به دوبله این سریال می کردنددستگیر و برای انجام مراحل قضایی راهی بازداشتگاه شده اند. 
 
مجموعه «حریم سلطان»، یکی از مجموعه های ماهواره ای است که طی مدت نمایش توانسته مخاطبان بسیاری را در ایران جذب کند. این سریال که با دوبله فارسی در شبکه های ماهواره ای نمایش داده می شود، داستان حکومت سلطان سلیمان یکی از پادشاهان عثمانی را روایت می کند که درگیر مسائل روزمره کاخ و همسران خود است. شاید یکی از دلایل جذب مخاطب ایرانی به این مجموعه، دوبله نسبتا مناسب آن در مقایسه با دیگر سریال هایی است که در شبکه های ماهواره ای پخش می شد.
 
 شنیده ها حاکی از آن است که این سریال در ایران دوبله می شود و تعدادی از صداپیشگان مجموعه «حریم سلطان» و به خصوص صداپیشه شخصیت سلطان سلیمان مدتی پیش در ایران دستگیر شده و به زندان منتقل شده اند.»
 
 اما آیا این اولین برخورد با این مجموعه است؟ خیر؛ رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه همین چند وقت پیش از اینکه مردم دنیا فرهنگ کشورشان را با این سریال می شناسند، ابراز تاسف کرد اما همزمان با دستگیری دوبلورهای این مجموعه در ایران، پارلمان ترکیه هم مشغول رسیدگی به لایحه ای شد تا از طریق تصویب به توقف پخش این سریال، عمل کنند.
 
به گزارش بی بی سی این سریال در اصل «عصر باشکوه» نام دارد و جالب اینکه نه تنها در ایران که در خود ترکیه، که کشور سازنده آن است با انتقادات زیادی روبرو شده است. همین چند روز پیش بود که خبری درباره توقف پخش این سریال مطرح شد. پارلمان ترکیه اعلام کرد به زودی به لایحه ای رسیدگی می کند که هدف آن توقف پخش سریال «عصر پرشکوه» است. همان سریالی که در ایران با نام «حریم سلطان» معروف شده.
 
 این سریال پرطرفدار به زندگی سلیمان اول، سلطان پرافتخار عثمانی می پردازد اما بسیاری عقیده دارندکه این سریال واقعیات تاریخی را به شدت تحریف کرده است. اوکتای سارال، نماینده استانبول از حزب حاکم «عدالت و توسعه» با ارائه لایحه ای به پارلمان ترکیه توقف پخش سریال «عصر پرشکوه» را خواستار شده است. سارال عقیده دارد که این سریال «توهین به ارزش های ملی و موزاین اخلاقی» است. 
 
سارال عقیده دارد که این سریال «توهین به ارزش های ملی و موازین اخلاقی» است. او به شبکه خبری الجزیره اطمینان داده که نمایندگان پارلمان به طرح او رأی خواهند داد و پخش سریال در سال 2013 متوقف خواهد شد به گفته اوکتای سارال، پارلمان ترکیه در اولین روزهای سال آینده درباره ممنوعیت پخش سریال سلطان سلیمان تصمیم خواهد گرفت. او همچنین گفته است: «ممنوعیت پخش این سریال باید به فیلمسازان ما درسی بدهد تا در کارهای خود به موازین خانوادگی و ارزش های اخلاقی» احترام بگذارند.
 
تصویر مخدوش سلطان عثمانی
 
پیش از این رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به شدت از این سریال انتقاد کرده بود اما آقای سارال گفته است که لایحه پیشنهادی او به انتقادات نخست وزیر ترکیه ارتباطی ندارد بلکه به خاطر ناخرسندی گسترده از سریال در میان مردم، تدوین شده است. به گزارش رسانه های جمعی در ترکیه هزاران نفر علیه این سریال به دادگاه شکایت کرده اند. 
 
گفته می شود که غیر از نمایندگان اسلام گرای وابسته به «حزب عدالت و توسعه» بسیاری از نیروهای ملی گرا نیز با ممنوع شدن سریال «حریم سلطان» موافق هستندگ، زیرا عقیده دارند که این سریال تصویری مخدوش از سلطان عثمانی ارائه داده است. پخش سریال «حریم سلطان» نزدیک دو سال پیش از پنجم ژانویه سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از صد قسمت از آن پخش شده است. پخش سریال از آغاز با انتقادات فراوان روبرو بود. رسانه های جمعی ترکیه درباره جنبه های گوناگون این سریال پرخرج و جنجالی مطالب بی شماری منتشر کردند.
 
تنها با انتقادات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر بود که پخش این سریال به موضوعی سیاسی بدل شد. رجب طیب اردوغان روز 25 نوامبر در انتقاد از این سریال گفت: «ما هرگز چنین پدرانی نداشتیم و سرزمین ما هم هرگز چنین سلطانی نداشته است.»
 
آقای اردوغان که در مراسم گشایش «هفته نوسازی» سخن می گفت، سازندگان سریال را به ناآگاهی از تاریخ ترکیه متهم کرد: «برخی مدعی هستند که ما در تاریخ کشورمان جز جنگ و لشکرکشی و توطئه و متاسفانه یک حرمسرای بزرگ چیزی نداشته ایم. بیگانگان می توانند تاریخ ما را هر جور که دلشان خواست تعریف کنند، اما باید تاریخ و تمدن خودمان را درست بشناسیم و درست معرفی کنیم. این تاریخ باید راهنمایی برای ساختن آینده باشد.»
 
ارزش های به بازی گرفته شده
 
بعد از این حرف ها بود که برخی از گروه های سیاسی و محافل فرهنگی آقای اردوغان را متهم کردند که با دخالت در عرصه های فرهنگی، قصد دارد آزادی بیان هنری را محدود کند. با این حال آقای اردوغان وعده داد که برای جلوگیری از ادامه نمایش سریال «حریم سلطان» تصمیمی قانونی گرفته شود. او هشدار داد: «این بایددرسی باشد برای کسانی که ارزش های ما را به بازی گرفته اند.» اما مخالفانش گفتند او با دفاع از سلطان سلیمان عثمانی بر آن است که اهداف سیاسی خود را در جامعه مطرح کند. بسیاری از گروه ها و افراد نیز، به ویژه از دیدگاهی سنت گرایانه، از موضع نخست وزیر حمایت کردند. آخرین نمونه از این حمایت ها اقدام خطوط هوایی ترکیه است که اعلام کرد پخش این سریال را از برنامه تلویزیونی هواپیماهای خود متوقف می کند.
 
«سلطان» دروغین
 
اما آیا سلطان سلیمان «حریم سلطان» همان سلطان سلیمان واقعی است؟ به نظر منتقدان، سریال «حریم سلطان» تصویر نادرستی از سلیمان ارائه می دهد، زیرا بیش از آنکه به کارها و دستاوردهای سیاسی و مدنی این «سلطان محتشم» بپردازد، او را مشغول کامرانی و خوشگذرانی نشان می دهد. در سریال، مراسم و تشریفات و روابط اشرافی دربار سلیمان کمابیش مشابه دربارهای بزرگ اروپایی آن دوران تصویر شده است. به علاوه، درباریان و اطرافیان سلطان پیوسته در حال توطئه و دسته بندی هستند و «خرم سلطان» همسر سلیمان در این ماجراها نقش مرکزی دارد.
 
سریال به این «سلطانه» پر و بال زیادی می دهد و از ماجرای عشق او و سلطان، افسانه ها می سازد. سلطان سلیمان مانند همه پادشاهان عثمانی حرمسرایی بزرگ داشت اما به گواهی تاریخ، آشنایی و ازدواج او با کنیزی «فرنگی» زندگی او را دگرگون کرد اما در سریال بسیاری از ماجراهای مرموز و توطئه های عجیب دربار به این کنیز نسبت داده می شود. واقعیت این است که او دختری مسیحی و از تبار اوکراینی یا لهستانی بود به نام رکسانا و با نام تعمیدی آناستازیا یا الکساندرا. او که در جنگی به اسارت گرفته شده بود در استانبول به عنوان کنیزی عادی به دربار سلیمان راه یافت. پادشاه که جوانی 25 ساله بود، به این کنیز زیبا دل بست. کنیز مسلمان شد و «خرم سلطان» نام گرفت. چیزی نگذشت که او به مدد زیبایی خیره کننده و البته تیزهوشی و زیرکی دل و دین از شاه ربود و بانوی سوگلی حرمسرای او شد و سپس به عقد شرعی او درآمد و برای او پنج فرزند به دنیا آورد. به سریال انتقاد می شود که تصویری فریبنده و دروغین از زنان دربار عثمانی ارائه داده است. در سریال زنان قدرت و نفوذی دارند که حتی در ترکیه امروز نیز به آن نرسیده اند.
 
 
از دیگر نقدها
 
برخی از دولتمردان و همچنین برخی از مراجع دینی ترکیه انتقاد می کنند که سریال از سلطان سلیمان تصویری مخدوش ارائه داده است. گفته می شود که او سی سال از زندگی خود را در لشکرکشی و جهانگشایی گذراند و وقت زیادی برای عیش و عشرت نداشت اما سلطانی که در سریال دیده می شود بیشتر در حرمسرا و بزم های شاهانه است تا در میدان رزم. به گواهی تاریخ سلطان سلیمان روی هم تنها یک سال و نیم از سلطنت 46 ساله خود را در کاخ حکومتی در استانبول گذرانده است. 
 
طرفداران پرشمار سریال می گویند که سریال با فیلم مستند تفاوت دارد و مجبور نیست عین واقعیات تاریخی را بازسازی کند. هدف سریال درس تاریخ نیست بلکه سرگرم کردن مردم با ماجراهای دوران گذشته است. از طرف دیگر برخی از منتقدان، مرال اوکای، نویسنده فیلمنامه را متهم می کنند که برای جذاب کردن اثر خود از تحریف واقعیات تاریخی هیچ ابایی نداشته است. بدین ترتیب هر هفته میلیون ها نفر به تماشای سلطانی می نشینند که با این اوصاف هرگز وجود نداشته است! یکی دیگر از انتقاداتی که به «حریم سلطان» وارد می شود، این است که اگر آنها سریالی پرماجرا درباره پادشاهی خیالی و افسانه ای می ساختند. هیچ کس به آنها ایراد نمی گرفت اما آنها نام و اعتبار یک قهرمان تاریخی را دستمایه کرده اند. سریال «عصر پرشکوه» یا همان «حریم سلطان» خودمان نه تنها در ترکیه، بلکه در بیش از سی کشور جنوب شرقی اروپا، آسیای میانه و برخی از کشورهای عربی و از چندین کانال ماهواره ای پخش می شود.
 
وزارت فرهنگ ترکیه، این سریال را از موفق ترین کارهای تلویزیون این کشور می داند. برآورد می شود که این سریال در سراسر جهان بیش از 150 میلیون تماشاگر ثابت دارد.
 
 
این سلطان سلیمان کیست؟
 
سلیمان اول، معروف به «سلطان محتشم» و سلیمان قانونی (1566-1495) دهمین امپراتور عثمانی است که از سال 1520 تا 1566 به مدت 46 سال بر آسیای صغیر حکومت راند. بسیاری از پیشرفت ها و افتخارات دولت عثمانی حاصل اقدامات و تلاش های او بود. سلیمان در 13 لشکرکشی بزرگ قلمرو عثمانی را از همه سو توسعه داد. در غرب بخش بزرگی از بالکان و شرق اروپا را فتح کرد و در سال 1528 تا دروازه های وین پیش رفت. 
 
در شرق در نبرد با پادشاهان صفوی، تبریز را فتح کرد و بر بغداد چیره شد. سلیمان تنها فرماندهی بزرگ نبود، بلکه زمامداری توانمند و حاکمی دوراندیش در تاریخ ترکیه شناخته می شود. او در سرزمین خود خواهان اصلاحات گسترده بود. بسیاری از مظاهر مدرن و ترتیبات نو در آبادانی و رشد و پیشرفت آسیای صغیر، دولت سلف ترکیه امروزی، به نام او ثبت شده است. از دوران حکمرانی او صدها جاده، مسجد، کاروانسرا، شبکه آبیاری و پل به یادگار مانده که بسیاری از آنها تا امروز مورد استفاده است. او از نظر فرهنگی نیز حاکمی استثنائی بود، به ادبیات عشق می ورزید، شعر می سرود، به چند زبان سخن می گفت و به پیشرفت صنعت و هنر علاقه داشت.
 
منبع:تماشا
 

حریم سلطان با دستگیری دوبلورها پخش نشد

 

در حالی که یکی از دلایل جذب مخاطب ایرانی به این سریال، دوبله مناسب آن در مقایسه با دیگر سریال هایی است که در شبکه های ماهواره ای پخش می شود، تعدادی از صداپیشگان مجموعه «حریم سلطان» و به خصوص صداپیشه شخصیت «سلطان سلیمان» مدتی پیش در ایران دستگیر شده و به زندان منتقل شده اند.

 
 انجمن گویندگان فیلم ها هم اعلام کرده اند که دوبلورهای سریال «حریم سلطان» هیچ ارتباطی با این انجمن نداشته و به صورت خصوصی فعالیت می کردند.
 
بنابر این گزارش، با اعلام خبر دستگیری دوبلورها، احتمال پخش «حریم سلطان» بدون دوبله و با زیرنویس فارسی و یا به زبان اصلی می رود و این سریال هم که به صورت یک روز در میان و در روزهای زوج پخش می شد، از این به بعد به صورت هفتگی پخش خواهد شد.
 
مجموعه «حریم سلطان»، یکی از مجموعه های ماهواره ای است که طی مدت نمایش توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند اما در حقیقت حتی در کشور ترکیه نیز به دلیل تحریف تاریخ مخالفان بسیاری داشته است. این سریال که با دوبله فارسی در یکی از شبکه های ماهواره ای نمایش داده می شود، داستان حکومت «سلطان سلیمان» یکی از پادشاهان عثمانی را روایت می کند که درگیر مسائل روزمره کاخ است.
 
این سریال پرهزینه ترین سریال ساخت ترکیه است که طراحی صحنه و لباس آن مورد توجه قرار گرفته اما روایت ضعیف داستانی در کنار عدم تطبیق آن با واقعیت واکنش های زیادی را خصوصا از طرف دولت ترکیه در پی داشته است.
 
چندی پیش هم خبر توقف ضبط و پخش سریال در ترکیه منتشر شد اما پس از وقفه ای چند روزه دوباره ادامه یافت.
 
این سریال همزمان با پخش از تلویزیون کشور ترکیه، در کشورهای دیگری هم پخش می شود و شبکه «جم تی وی» این سریال را با تاخیر نسبت به پخش اصلی نمایش می دهد.
 
گفتنی ست، چندی پیش در یکی از سایت های سینمایی خبری مبنی بر وجود دفتر شبکه «جم تی وی» در یکی از مناطق شمالی تهران منتشر شده بود که این شبکه را متعلق به یکی از خانواده های سرمایه دار تهرانی اعلام می کرد.
 
بنابراین خبر دفتر این شبکه بدون هیچ مزاحمتی در ایران به فعالیت برای این شبکه ماهواره ای می پرداخت که این اولین واکنش ها به فعالیت های این دفتر به حساب می آید.
 
 سینماپرس
 

ادامه جنجال «حریم سلطان» در ترکیه

 

درادامه جنجال پخش سریال " سده باشکوه" در ترکیه ، که با عنون " حریم سلطان " نیز شناخته می شود ، یکی از نمایندگان عضو حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه با ارایه طرحی باعنوان" حمایت از پادشاهان عثمانی" به کمیسیون حقوقی، خواهان حفاظت از سلاطین عثمانی دربرابر تحریف های تاریخی شد.

به گزارش عصر ایران " اوکتای سارال" نماینده شهر استانبول در پارلمان ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه با جمع آوری 10 امضا برای طرح خود آن را به کمیسیون مربوطه فرستاده است.
 
منتقدان سریال سده باشکوه (حریم سلطان) معتقدند که در این سریال شخصیت " سلطان سلیمان قانونی" تحریف شده و از این پادشاه عثمانی چهره ای نادرست ارایه شده است.
پیشتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز با انتقاد صریح از این سریال گفته بود که این سریال تحریف آمیز است و اجداد آنها این گونه که در این سریال به تصویر کشیده شده ، نبودند.

با این حال وزیر فرهنگ ترکیه دو هفته پیش اعلام کرد که رویه دولت شکایت از عوامل و دست اندرکاران تولید این سریال نیست و پخش این سریال کما فی سابق ادامه خواهد داشت.
 
اوکتای سارال نماینده ارایه دهنده طرح حمایت از پادشاهان عثمانی با استناد به اینکه در سال نیز1951 پارلمان ترکیه قانون " حمایت از آتاترک" را به تصویب رسانده گفت که هدف اصلی از ارایه این طرح حفاظت از پادشاهان عثمانی در برابر روایت های مجعول و تحریف شده تاریخی درباره آنهاست.

عده زیادی از ناظران ترکیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر اسلامگرای ترکیه را به تلاش برای احیای یک دولت" نوعثمانی" متهم می کنند.

سریال سده باشکوه با استقبال بخش بزرگی از بینندگان تلویزیون ترکیه مواجه شده و حتی در خارج از ترکیه نیز در بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی در حال پخش همزمان با داخل ترکیه است.

گفته می شود این سریال توانسته با جذب بیش از 150 میلیون بیننده در سرتاسر جهان یکی از سریال های تاریخی - تلویزیونی موفق و پر بیننده باشد.
 

بیش تز 20هزار شکایت علیه حریم سلطان

 
از زمان انتقاد صریح اردوغان نخست وزیر ترکیه از این سریال به یکباره آمار شکایات افزایش چشمگیری یافت و در ماه اکتبر و پس از سخنرانی اردوغان علیه این سریال، آمار شکایت در این ماه به یکباره در جهشی ناگهانی به 23 هزار و 116 رسید.
آمارها حاکی است که تا کنون دهها هزار شکایت از سریال در حال پخش " سده باشکوه" که در کشورهای عربی بیشتر با نام " حریم سلطان" شناخته می شود،در داخل ترکیه به ثبت رسیده است.

به گزارش عصر ایران از زمان آغاز پخش سریال سده باشکوه در ترکیه که به زندگی و زمانه سلطان" سلیمان قانونی" یکی از مشهور ترین سلاطین عثمانی می پردازد،ماهانه به طور میانگین 500 شکایت علیه این سریال ثبت شده است،

اما از زمان انتقاد صریح اردوغان نخست وزیر ترکیه از این سریال به یکباره آمار شکایات افزایش چشمگیری یافت و در ماه اکتبر و پس از سخنرانی اردوغان علیه این سریال، آمار شکایت در این ماه به یکباره در جهشی ناگهانی به 23 هزار و 116 رسید.

آمارها همچنین نشان می دهد در دو هفته نخست ماه دسامبر ( نیمه دوم آذر) شکایت ها از این سریال به 1905 مورد رسیده است.

منتقدان این سریال را مغایر با زندگی واقعی سلطان سلیمان می دانند و معتقدند در زمینه زندگی خصوصی و رابطه عاطفی او با زنان در این سریال اغراق شده است.

 

دهها هزار شکایت علیه «حریم سلطان»

 

آمارها حاکی است که تا کنون دهها هزار شکایت از سریال در حال پخش " سده باشکوه" که در کشورهای عربی بیشتر با نام " حریم سلطان" شناخته می شود،در داخل ترکیه به ثبت رسیده است.

 از زمان آغاز پخش سریال سده باشکوه در ترکیه که به زندگی و زمانه سلطان" سلیمان قانونی" یکی از مشهور ترین سلاطین عثمانی می پردازد،ماهانه به طور میانگین 500 شکایت علیه این سریال ثبت شده است،



اما از زمان انتقاد صریح اردوغان نخست وزیر ترکیه از این سریال به یکباره آمار شکایات افزایش چشمگیری یافت و در ماه اکتبر و پس از سخنرانی اردوغان علیه این سریال، آمار شکایت در این ماه به یکباره در جهشی ناگهانی به 23 هزار و 116 رسید.

آمارها همچنین نشان می دهد در دو هفته نخست ماه دسامبر ( نیمه دوم آذر) شکایت ها از این سریال به 1905 مورد رسیده است.

منتقدان این سریال را مغایر با زندگی واقعی سلطان سلیمان می دانند و معتقدند در زمینه زندگی خصوصی و رابطه عاطفی او با زنان در این سریال اغراق شده است.

 

توقف ساخت سریال «حریم سلطان»

 

تهیه‌کننده سریال «حریم سلطان» اعلام کرد با آغاز سال 2013 فیلمبرداری این سریال را متوقف کرده است.
به گزارش فارس، تهیه کننده سریال حریم سلطان دلیل این امر را اعتراض نخست وزیر ترکیه به این سریال و همچنین شکوائیه نمایندگان مجلس ترکیه عنوان کرده و تاکید کرده فصل چهارم «حریم سلطان» دیگر ساخته نخواهد شد و قسمت‌های باقیمانده از فصل سوم این سریال نیز زیاد طولانی نخواهد شد تا جلوی انتقادات گرفته شود.

در همین حال بازیگر نقش سلطان سلیمان به کسانی که از این سریال انتقاد کردند حمله کرده و گفت: «نمی‌دانم چرا سریال موفقی که این همه درآمد داشت را متوقف کرده‌اند و من از اعلام لغو ساخته ادامه این سریال ناراحتم.»

اردوغان یک ماه پیش در جریان دیدارش از استان «کوتاهیه» ترکیه در انتقاد از سریال «حریم سلطان» گفت: «ما چنین اجدادی که در سریال ارائه شده نداشته‌ایم و سلطان سلیمانی که در این سریال معرفی شده کسی است که 30 سال از عمرش را برای فتح و جنگ روی اسب‌ها گذراند.»

وی از کارگردانان چنین سریال‌ها و مسئولان شبکه‌های تلویزیونی انتقاد کرد و افزود: «من منتظر دستور قضایی در‌این‌باره هستم.»

اما عبدالله چیلیک رئیس بخش مالکیت فکری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت که ترکیه تنها تا پایان سال 2010 از صادرات سریال تاکنون 65 میلیون دلار درآمد داشته و 150 میلیون آن را دیده‌اند.

پس از آن بود که یک نماینده مجلس ترکیه از حزب عدالت و توسعه از ارسال یک شکوائیه به پارلمان این کشور برای توقف پخش ادامه سریال «حریم سلطان» در سال 2013 خبر داد.

سریال «حریم سلطان» که علاوه بر کشورهای عربی و اروپایی در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز پخش می‌شود به ایران و مردم کشورمان نیز توهین می‌کند.
 
 

تاثیر سریال «حریم سلطان» بر رابطه 2 کشور

 
سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها. 
 
او طرفداران بسیاری از دور و نزدیک ترکیه دارد. به گفته تحلیلگران شهرت سلیمان همچنین بخش مهمی از رابطه خارجی ترکیه با بالکان را به شکلی غیر‌رسمی شکل داده است.
 
 حالا سریال «حریم سلطان» براساس زندگی عشقی سلیمان و علاقه او به خرم،‌زنی که از بردگی به همسری پادشاه می‌رسد، به موفقیتی عجیب در ترکیه و بالکان رسیده است. فصل اول سریال سال 2011 روی آنتن رفت و این روز‌ها فصل سوم آن پخش می‌شود. 
 
 
اما این سریال چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟ بیر گول دمیرتاس، متخصص امور بالکان در دانشگاه TOBB در آنکارا معتقد است: «روابط ترکیه با کشور‌های همسایه‌اش دیگر فقط در سطح کشوری شکل نمی‌گیرد، بلکه جوامع مختلف و شخصیت‌های مختلف غیر‌‌سیاسی دو کشور نیز با هم ارتباط برقرار می‌کنند.»
 
این استاد دانشگاه افزود در گذشته امپراتوری عثمانی در تاریخ اغلب کشور‌های بالکان «برگی سیاه» بود، اما «حریم سلطان» به مردم این فرصت را داده تا از منظری دیگر تاریخ مشترک خود را ارزیابی کنند.
 
مالیشا می‌یوویچ، از مدیران یک انتشارات در صربستان معتقد است: سلطان سلیمان حالا مدرن شده است. کل منطقه این سریال را نگاه می‌کنند و در مورد این پادشاه کتاب می‌خوانند، پادشاهی که تنها یک زن را دوست داشت و دنیا زیر یوغش بود. 
 
به این می‌ماند که ترکیه موفق شد مانند گذشته با این سریال کل منطقه را دوباره زیر سلطه خود بگیرد و حسن نوستالژی مردم بالکن را برای گذشته‌ای نه چندان شیرین دوباره زنده کند.»
 
با اینکه سنت سفر مردم بالکان به استانبول به سال‌های دور برمی‌گردد، اما از زمان پخش سریال بر تعداد مسافران بالکان - استانبول افزوده شده است. طبق آمار این روز‌ها 50 درصد مسافران بالکان به ترکیه از طرفداران پروپاقرص سریال هستند. به گفته راهنماهای گردشگران در طی سفر اغلب بالکانی‌ها در مورد سریال و میراث سلیمان صحبت می‌کنند. 
 
عجیب اینجاست که سریال موجب شده است مردم بالکان متوجه شباهت‌های بسیار خود با ترک‌ها شوند،‌امری که تا چندی پیش منکر آن بودند. به نظر می‌رسد با اینکه عده‌ای از پخش سریال خشونت نیستند، اما «حریم سلطان» موفق شده است بهتر از هر سفیر صلح دیگری برگ سیاه حکومت عثمانی در بالکان را تا حدودی از خاطره‌ها بیرون براند.
 
هفته نامه آسمان

«حریم سلطان» دوباره بازگشت!

 

در حالیکه انواع گمانه‌زنی در باره توقف پخش شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبانی که به دلیل پخش سریال جنجالی ترکی «حریم سلطان» با واکنش‌هایی مواجه شده بود، ادامه داشت این شبکه مجددا و بی سر و صدا فعالیت خود را از سرگرفت!

 

 
 

 

به گزارش کافه سینما از بعداز ظهر امروز پنجشنبه، بار دیگر شبکه جم در ماهواره پخش خود را آغاز کرد! برخی سایت‌های مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی در همین رابطه خبر داده‌اند که دیگر شبکه‌های این رسانه نیز قرار است به روال عادی برنامه‌های خود بپردازند.

 
 همین گزارش‌ حاکیست ادامه سریال حریم سلطان نیز قرار است از همین شبکه پخش شود! گفتنی اینکه این سریال با انتقادات فراوانی در ترکیه مواجه شد به گونه ای که سازنده آن نیز در زیر همین فشارها اعلام کرد که قسمت های بعدی و طولانی آن به شکل خلاصه شده تهیه تا این سریال جنجالی سریعتر پایان یابد!

ستاره زن «حریم سلطان» در آستانه مرگ

 ستاره سینمای ترکیه "مریم اوزرلی" که در کشورهای عربی به "بانو هیام" مشهور است،بر اثر یک حادثه رانندگی در بستر مرگ خوابیده است.

به گزارش انتخاب ؛ منابع غیر رسمی اعلام کردند که او بهمراه همسرش تصادف شدیدی کرده اند که به متلاشی شدن اتومبیلشان انجامیده و هر دوی آنها در بیمارستان "ایلدرم" استانبول بستری هستند و وضعیت جسمانی وخیمی دارند.
 

خرم سلطان زنده است! + عکس

خبر مرگ خرم سلطان در رسانه های فارسی، دروغ اول آوریل مطبوعات ترکیه بود

"مریم اوزرلی"، بازیگر نقش "خرم سلطان" در سریال بسیار پر طرفدار "محتشم یوزییل" که در ایران، با نام سریال "حریم سلطان" از کانالهای فارسی زبان پخش می شود و تقریبا یکی از پربیننده ترین سریالهای تاریخ این کشور محسوب میگردد، در صحت و سلامت کامل به سر میبرد.

در واقع از هفته پیش شایعاتی در خصوص مرگ این ستاره سینمای ترک در رسانه های فارسی زبان منتشر شده که به هیچ وجه صحت ندارد. این رسانه ها با انتشار خبری مبنی بر تصادف شدید رانندگی خرم سلطان مدعی شدند که خانم مریم اوزرلی به همراه نامزدش آقای "جان آتش" به شدت مصدوم شده اند و در وضعیت وخیمی به سر میبرند. حال اینکه خبر مربوط به این تصادف، صرفا دروغ اول آوریل ترکیه و به روایتی دروغ سیزده ایران بوده است.

خاطر نشان میشود که خرم سلطان و نامزدش، همان روز در رستورانی در حال صرف صبحانه، مشاهده شده اند و روز بسیار خوبی را